Route du Rhum : GITANA 11 heer en meester

  • Author: entityone
    Date: ma, 06/11/2006 - 21:10

7 dagen 17 uur 19 minuten en 6 seconden.

Dat is de tijd die Fransman Lionel Lemonchois uiteindelijk nodig had om zijn GITANA 11 (ex-BELGACOM…) van het Franse Saint-Malo naar Pointe a Pitre te zeilen. Op het Franse Antilliaanse eiland Guadeloupe, zo’n 3500 zeemijl verderop.

Vanochtend om half zeven Europese tijd, of een gat in de Antilliaanse nacht, kon Lionel Lemonchois zijn vrienden in de armen sluiten na een spectaculair snelle wedstrijd: met zijn gemiddelde van bijna 20 knopen zeilt hij het acht jaar oude wedstrijdrecord van Zwitser Laurent Bourgnon van de tabellen. Lemonchois is natuurlijk super-gelukkig.

Vooreerst is hij enorm blij met de boot, de oude BELGACOM-trimaran, waarmee hij amper 255 mijl extra heeft gevaren dan de theoretisch kortste route. De boot heeft een goede basissnelheid, en lijkt perfect te zijn voor het solo-werk. Op een ochtend sliep Lionel 4 uur na mekaar, waarbij de boot ‘rustig’ onder autopilot voorzoefde aan 35 knopen... Tel daarbij een uitstekende schipper, en dan heb je al twee sleutels voor een mooie overwinning.

Deze Route du Rhum werd in tegenstelling tot vorige edities niet geplaagd door stormweer en ander ontij. De uiterst gunstige windcondities waren voor Lemonchois de derde sleutel tot succes, hoewel hij erbij blijft dat hij nooit met het record in zijn hoofd gezeten heeft, enkel met de wedstrijd en hoe die te winnen. Pas in juni dit jaar vroeg team-eigenaar Baron de Rothschild aan Lionel of hij de GITANA 11 wou sturen in de Route du Rhum, en al die tijd kon Lemonchois zich in alle rust vertrouwd maken met de trimaran. Een gedegen voorbereiding waarvan hij nu de vruchten plukt.

Zijn naaste achtervolgers zullen in de komende uren één na een een einde aan hun Rhum-verhaal breien. De BANQUE POPULAIRE liep inmiddels binnen, en voor de derde plek wordt het plots spannend: momenteel ligt de SODEB’O het dichtst bij de finishlijn, maar Thomas Coville wordt op de hielen gezeten door de GEANT (M. Desjoyeaux) en de GROUPAMA (F. Cammas), en in mindere mate door de BROSSARD. Allen zullen ze eveneens de recordtijd van 1998 ruimschoots verbeteren.

Nog wat averij-nieuws bij de 60-voet multihulls: de FONCIA heeft een lek in één van de drijvers, bij de draagvleugel-kast (net zoals de GEANT), en de GITANA 12 is vandaag tegen een walvisje opgeknald, waarbij een scheur in de zwaardkast ontstond. De schipper moet nu elke drie uur eens deftig pompen om het zeewater uit de romp te hozen.

De strijd bij de IMOCA 60-voets monohulls blijft ongemeen spannend: op een goede 1000 mijl van de finish lieten de VIRBAC en de VM MATERIAUX zich hun voorsprong ontfutselen door de SILL & VEOLIA, die twee dagen geleden voor een iets zuidelijkere koers koos, en daar nu voor beloond wordt. Ook de TEMENOS stortte zich zuidelijker en klom van de vierde naar de tweede positie. Een goede 150 mijl scheiden de nummer één van de drie achtervolgers. Nog iemand om in het oog te houden is nummer zes BRIT’AIR, die voor een extreem westelijke koers koos, en momenteel tegen hoge snelheid de schepen voor haar inloopt. De SILL & VEOLIA bedreigen lijkt volgens schipper Armel Le Cléac’h niet echt een haalbare kaart, maar een tweede plek in het eindklassement ligt binnen handbereik.

Eenzelfde fenomeen doet zich momenteel voor in bij de Class 40, waar iedereen leider Dominic Vittet zuidwaarts volgde, behalve de Brit Phil Sharp, die ook net als de BRIT’AIR westelijker trok, en sinds deze middag de vloot aanvoert en een 20-mijls voorsprong uitbouwde. De wispelturige wind in de Mid-Atlantische regio met het hogedrukgebied van de Azoren dat erg op wandel is, en een depressie westelijk daarvan, blokkeren momenteel immers de passaatwind, zodat een groot deel van de deelnemers nu geplaagd wordt door een gebrek aan constante wind. Dat lees je gemakkelijk af uit de tabellen met de gemiddelde bootsnelheden.

Nog een toemaatje voor het groeiend legertje Michel-fans: via www.michelkleinjans.be (en op ‘nieuws’ klikken) kan je vanuit je luie zetel de belevenissen van de ROARING FORTY volgen. Als je Michel zelf al eens aan het woord hebt gehoord, dan kan je zonder moeite een stukje aan boord meezeilen.

Insiders info en meer foto's via het ClubRacer forum natuurlijk.

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: