IJspegel van 10 december 2006

Veel klapperende spi’s en zandlopers

Het is nog donker als we om 8 uur ’s morgens Scheveningen binnen rijden. Een nieuwe IJspegeldag staat voor de deur. In Syrra krijgen we een lekker kopje koffie om daarna met de zeilcommissie de dag voor te bereiden.

Er staat een W-ZW wind kracht 4. Deze gaat in de loop van de dag toenemen en de verwachting is dat in het begin van de avond er een windkracht 7-8 zal staan. Besloten wordt dat de baan in de zuid gelegd gaat worden.

Om negen uur varen we de haven uit. De eerste zonnestralen komen net boven de daken van de huizen in Scheveningen uit. De lucht is paars gekleurd. Er staat een flinke deining als de Albatros zijn neus naar buiten steekt. De zee zit vol met schuimkopjes, het zicht is heel helder en de lucht is blauw.

Op positie gaat het anker er met veel geratel in. De boeienjongens melden zich en zo gaat het spektakel weer beginnen. De bovenboei gaat op 240 graden met een afstand van 1,4 nm. De Tango klasse gaat voor drie rondjes. Uniform en Viktor krijgen twee rondes.

Bij de eerste start van de Tango klasse dreigt de Excession het meest, zit de Sunshine weer bij de pinend en ligt de Rosetta er tussen in. Het wordt een mooie start met de boten verdeeld over de lijn.Veel stroom staat er nog niet. De Albatros blijft nog met haar neus in de wind liggen. De kentering zou rond half elf moeten plaats vinden en de stroom gaat dan mee staan naar de bovenboei. Het is precies tussen spring en doodtij in.

Bij de Uniformklasse dreigt de Maxime het meest. De Nada zit tussen de Maxime en Stampede in. Deze duwt de anderen over de lijn maar gaat zelf ook te vroeg. De X-vlag voor Maxime, Nada en Stampede. Alleen de Stampede komt terug. De andere twee jakkeren door.

Bij de Viktor klasse ligt de Haddock vlak voor het startschot tegen de lijn. Samen met de Lucifer gaan zij vlak na het startschot over de lijn. All Clear kan worden gegeven.

Dan komen de eerste spi’s alweer naar beneden. Over verschillende boegen komen de boten gijpend naar beneden. Als eerste komt de Rosetta bij de benedenboei, gevolgd door de Stella Maris en Futuro. De Stella Maris vliegt tobbend met zijn spi de boei voorbij en moet veel plaatsjes inleveren. De Excession overkomt hetzelfde. De Mojo die onder de Excession vaart kan daardoor ook niet overstag.

Bij de Uniformklasse meldt de Happy zich als eerste bij de boei. De EscXape, Maxime IJsvogel en Twister volgen. Vier minuten na de Happy meldt zich de Stampede. Zij moet haar te vroege start nog goed maken. De Blue Fin, met mooie paarse spi, overzeilt de benedenboei, moet zijn spi strijken en komt halve wind naar de boei zetten. De wind neemt toe. De golven bouwen zich op. De Albatros ligt aardig te deinen. Niettemin gaan de gebakken eieren van Willem erin als koek.

In de verte zien we aan de spi’s de Haddock komen met de Gouder Ruiter in zijn buurt. Ze varen over verschillende boegen en de Haddock zal dit winnen. Maar voor hen uit vaart de Lucifer die haar nieuw, gewonnen spi in de zak laat. Zij komt als eerste bij de beneden boei aan. De Haddock tobt ook bij het ronden van de boei en verspeelt veel plaatsen.

De Tango klasse komt weer naar beneden. De Triple P gaat als eerste rond, gevolgd door Rosetta, Daikin en Futuro. De laatste rondt de boei fantastisch en gaat weer full speed naar de bovenboei.

De Happy gaat finishen, gevolgd door EscXape, IJsvogel en Stampede. In gecorrigeerde tijd wurmt de Stampede zich tussen de Happy en de EscXape en wordt daarmee tweede. Bij de Viktorklasse is er een verbeten strijd tussen Lucifer zonder spi en Gouden Ruiter met spi. Tenslotte wint de Gouden Ruiter nipt. In gecorrigeerde tijd wordt de Inspiratie eerste.

De Tangoklasse finisht er tussen door. Daikin Airco komt als eerste in tijd, gevolgd door Triple P, Rosetta en Futuro. Rosetta wint tenslotte in gecorrigeerde tijd.

Om 12.50 uur begint er een nieuwe startprocedure.De Uniformklasse bijt de spits af. De Twister gaat te vroeg er overheen. Onder de giek van de Twister door zien we bij de pinend een strijd tussen de Happy en de Stampede. Zij vallen beide in het startschot. De Twister komt terug en zo is iedereen reglementair naar de bovenboei. Bij de Viktorklasse gaat de Picolini te vroeg. Zij krijgt een OCS omdat zij niet terug komt. Bij de Tangoklasse gaan de Foxy, NL Sailing 3 en de Excession te vroeg over de lijn. Alleen de NL Sailing 3 komt terug, de andere twee denderen door en krijgen ook een OCS voor deze race.

De wind neemt nog wat toe. Er komen kuilen te staan. De Albatros schommelt flink en af en toe komen er bakken water over. We zien veel klapperende spi’s en zandlopers. De Antares kampt met een gescheurde spi. Een tijd lang zien we haar met de spi, als wimpel in top, rond varen. Na twee rondes komt iedereen finishen.

De Stampede wint weer in gecorrigeerde tijd. De Haddock wint bij de Viktorklasse in gezeilde en gecorrigeerde tijd. De Rosetta wint in gecorrigeerde tijd van de Maas en Daikin Airco.

Op de wal zijn er protesten en om half vijf is er de prijsuitreiking in een bijzonder gezellig Syrra. Een fantastische zeildag zit er weer op. De winterstop staat voor de deur.

Het IJspegelteam wenst u allen fijne feestdagen toe en tot ziens in februari 2007.

www.ijspegel.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments