Volvo Ocean Race - En ze zijn weer weg…

  • Author: Yan T.
    Date: ma, 20/02/2006 - 00:16

12 tot 15 knoopjes wind, het zonnetje schijnt, het is dus een perfecte dag voor de start. Het is nog geen 5 min voor de start en er varen buiten de honderden toeschouwers, 5 Volvo 70’s. Movistar start 2u later vanwege de penalty die ze namen om reparaties te verrichten.

13:30u, en het zijn de Piraten die de beste start nemen en het is scherp aan de wind. Na hen krijgen we ABN Amro 1 samen met Brasil 1, iets daar achter hangt ABN Amro 2 en 500m daarachter Ericsson. ABN Amro 2 en Ericsson hebben beide non overlapping voorzeilen de rest koos voor grotere genua’s.

Aan de 2de boei staat het er zo voor: Eerst de Piraten, dan ongeveer 6 bootslengtes daarachter ABN Amro 1, nog eens dezelfde afstand ABN Amro 2, dan Brasil 1 en ten slotte Ericsson die weg moest klappen aan de boei door Brasil 1. Bouwe Bekking moet het nu stilaan warm beginnen te krijgen dat de rest van de vloot zo’n voorsprong opbouwt nog voor dat zij mogen starten.

Als Paul Cayard Wellington Harbour uitvaart en Cook Strait induikeld is de volgorde nog steeds ongewijzigd.
15:30u, het start signaal knalt opnieuw. De Movistars geven alles wat ze hebben om de rest van de vloot in te halen.

De meningen zijn duidelijk verdeeld over welke koers juist te nemen: De 2 ABN Amro boten zeilen in een veel Oostelijkere richting dan de andere 3 en dit resulteert dat de ABN Amro boten de leiding hebben overgenomen. De Pirates of The Caribbean, Brasil 1 en Ericsson zeilen een meer Zuidelijke koers (de kortste weg rond de aarde zeg maar). Movistar volgt het voorbeeld van de ABN Amro boten en ligt nu nog maar 21nm achter. Op het score bord lijkt het alsof Movistar eerst ligt omdat zij het dichts tegen de finishlijn liggen, maar als je het pak van boven bekijkt zie je duidelijk dat ABN Amro 1 de boel leidt.

Ze hebben nu 6700nm, 2 icegates (om de teams van stoute ijsbergen weg te houden), Kaap Hoorn (extra punten) en een tactisch stukje Zuid Atlantische Oceaan voor de boeg. Het weerbericht luid dat het deftig kan gaan waaien, misschien meer dan ze zelf zouden willen. Zal de 600nm dag in deze etappe bereikt worden? Zijn de kielproblemen nu van de baan? Kunnen de Farr boten nu de Juan Kouyoumdjan boten aan? Er liggen ongeveer 3 weken race voor ons die dat zullen gaan uitwijzen.

http://www.volvooceanrace.org

foto © Oskar Kihlborg

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: