Stroom bepalende factor voor negende IJspegel

In de twee weken tussen vorige IJspegel en komende IJspegel heeft de wedstrijdleider van de IJspegel Trophy niet stilgezeten. Er hebben bijzondere contacten plaats gevonden. Zo is in het voortraject naar de Volvo Ocean in Rotterdam een eerste gesprek geweest tussen Glenn Bourke, CEO van Volvo Ocean en de wedstrijdleider van de IJspegel. Daarna zijn er gesprekken gevoerd met de Racing Director Andy Hindley, but last but not least zijn we een avondje gezellig op bezoek geweest bij Gerd Jan Poortman ( Johnny voor de insiders) van ABN-AMRO TWO, waar alle vragen die maar in je op kwamen over zeilen met een V70 over de wereldbol beantwoord werden.

Ter voorbereiding van de 9e IJspegel vinden we op zaterdagmorgen 11 maart 2006 op de e-mail het volgende weerbericht van Zeilen:
"Zaterdag komt de wind uit het noordoosten en is de luchtdrukgradiënt goed voor 15-20 knopen. Gekoppeld aan de bewolking en neerslag dus geen geweldige dag, maar vanuit het noordoosten komt steeds koudere, maar ook drogere lucht binnen. De nacht van zaterdag op zondag wordt flink koud, zeker omdat opklaringen een extra bijdrage zullen leveren. Tevens zal de wind steeds verder gaan afnemen.
De +60 prognose voor zondagmiddag heeft een aparte kern van het koude hogedrukgebied boven ons land liggen. Deze situatie levert (te) rustig weer op, want wind zal er niet of nauwelijks staan. Verder belooft dit een mooie dag te worden."

Kortom:
zaterdag: noordoost 15-20 knopen, afnemend
zondag: variabel 5 knopen

Bij bestudering van de stroom is het op 12 maart 2006 4 dagen voor springtij. Staat de stroom ’s morgens in ZW richting en gaat rond 12.15 uur om naar NO richting. De stroom zal tussen 1300 en 1400 gaan toenemen naar een strekte van 2,0 knopen in NO richting.

Met deze bagage in onze rugtas beginnen we aan de negende IJspegel op 12 maart 2006.

Om 11 uur is de start van de Tangoklasse. Met de langzaam afvlakkende stroom tegen de startrichting in kunnen de boten een dipstart maken. Ragazza , Sunshine en Next maken daar gebruik van. Tenslotte is om 11 uur de lijn schoon als de eerste boten vertrekken naar een bovenboei op 105 graden en 1, 0 nm. De Jolly Good gaat als laatste, vlak achter de Futuro aan, op weg. De Blauwe groep formeert zich al op de lijn. Tenslotte kan je wel wat wagen want de stroom staat nog steeds richting benedenboei. Er komt een mooie start van de Uniformklasse waarbij de boten egaal verdeeld over de lijn naar de bovenboei vertrekken.

Dan gaat de wind er al weer een beetje uit. Voor de Viktorklasse is het tobben om bij de lijn te komen. Alleen de Columbine maakt gebruik van de dipstart-mogelijkheid. Een spannende start wordt het niet, maar tenslotte is toch iedereen van groep 3 onderweg naar de bovenboei.

Dan daalt de wind naar Low Level . Het beneden windse rak wordt afgekruist. Reachend laveren de boten naar beneden. De Mumm’s komen weer als eersten bij boei 3, alhoewel de Triple P na een wat zwakke start het nodige heeft in te halen. De zusjes Next en Tud gaan royaal voorop.

De wind gaat er steeds meer uit en de wedstrijdleider besluit om de wedstrijd voor de Tango’s en Viktors af te korten bij boei drie. Om 11.59 finisht de Tud als eerste. Bij de Viktor klasse komt de Columbine als eerste binnen in tijd. De Antares (Uniform)moet dan nog een rondje en gaat dapper op weg. Sea Beryl lijkt nog fanatiek door te willen, maar kiest tenslotte eieren voor zijn geld en komt rustig naar het startschip.
Om 12.08 uur finisht de Happy, de schipper kijkt achterom en roept: "Laat ze maar komen". Na 4 minuten komt de Iluka en na 12 minuten de Stampede. Voor de Happy voldoende ruimte om deze race in gecorrigeerde tijd te winnen...
De bovenboei gaat nadat de laatsten van de blauwe klasse hem hebben gerond naar 75 graden. De Estrella doet wat van haar wordt verwacht en gaat keurig voor de start van de tweede race rond. Zo staat de stroom in NO richting, in de richting van de bovenboei. Zij zal in kracht gaan toenemen tot minimaal twee knopen. Om 13.00 uur is de volgende start.

De invloed van de stroom is groot bij deze start. Bij de Tangoklasse zijn een aantal boten te vroeg. Zij komen allen terug. Bij de Uniform klasse is de Happy te vroeg. Zij komt terug maar komt niet onder de startlijn en moet een nieuwe poging wagen. Temidden van de wegstartende Viktorklasse gaan zij tenslotte op weg. Ook de Lucifer en Lightning zijn te vroeg en komen terug. En zo gaat een ieder weer met stroom mee naar de bovenboei, met een wind en stroom die nog het nodige in petto hebben.

De wind draait van NO naar ZW en weer terug. En langzaam maar zeker begint de zee onder de Estrella door te spoelen. De ankerlijn komt strak te staan. Er staat zeker twee knopen stroom. Ook deze keer is het weer een Mumm die voor het hele veld uit vliegt. Het is de TUD. Zij kiezen benedenwinds voor de kant van Scheveningen en schuiven met de stroom mee om boei drie, Triple P moet wederom eerst even op stoom komen maar zien we daarna snelheid maken terwijl de rest probeert pas op de plaats te maken in plaats van achteruit te varen. Tenslotte finishen TUD en Triple P als eersten, De Ragazza volgt goed en Futuro heeft enorme moeite de finishlijn te bereiken en weet tenslotte na enorme inspanning toch te finishen. Ondertussen dansen vele boten voor onze ogen richting IJmuiden. De Antares ligt vele uren op 1 plek. Een hele groep verdaagt langzaam maar zeker naar de Doldrums van de Noordzee. Het is lijdzaam afwachten geblazen.

Om 14.52 uur finisht de Happy en zien we de Stampede weer langzaam maar zeker naar boei drie scharrelen. Zij moeten nog een rondje en zo zijn meerdere onder hen. De Sea Beryl weet dat zij mag finishen, maar ziet de eindelijk van zijn verre plek verloste Antares over het hoofd. Sea Beryl geeft geen ruimte bij haar tocht naar de finish en krijgt een dsq bij de jury. Bij de finish is de strijd met de elementen in volle gang. Verbeten gaat men het gevecht met de stroom aan en groot is de opluchting als de finishlijn wordt aangetikt. Nog nooit werd er op de finishlijn zo gejuicht.

Langzaam maar zeker verstrijkt de tijd. Met nog zes boten in de strijd kijkt men op het startschip met spanning naar de tijd.Helaas deze zes volhouders halen de finish niet als om 16.00 uur de wedstrijdleider aangeeft, dat de tijd is verstreken en een ieder naar de haven kan gaan. Met het zonnetje op Scheveningen is het weer een genoegen op zee te zijn geweest. Op de wal wacht weer het protestcomité en is om half zes de prijsuitreiking.

Een mooie zeildag zit er weer op.

Meer foto's en uitslagen op IJspegel Trophy

foto © Leo Eggink

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: