Volvo Ocean Race - 4 teams wisselen bemanning

  • Author: Yan T.
    Date: vr, 24/03/2006 - 09:47

Op 25 maart zal de inport race weer voor extra punten kunnen zorgen. Het zal vooral uitkijken worden naar het Ericsson Team die deze extra punten zeer goed kunnen gebruiken. Brasil 1 die een thuismatch spelen zullen deze keer niet willen afgaan (hoewel, afgaan?) en er alles op zullen zetten om deze keer mee in de top 3 te belanden. Movistar heeft terug vertrouwen in het team nodig, waarvan de eerste steen tijdens de inport race gelegd kan worden. Ja, het zal er alleen maar spannender op worden.

Ericsson:
We wisten van in het begin al dat er een crew rotatie zou plaatsvinden en er is niemand aan boord die daar problemen mee heeft zegt (de nieuwe) schipper John Kostecki.
De gewonde voordekker Tom Braidwood stapt eruit en is op dit moment terug in Australie om zijn kapotte schouder terug te laten repareren.
Damien Foxall wiens elleboog het niet meer zo zag zitten heeft een succesvolle behandeling achter de rug en is nu terug ‘part of the team’.
Jason Carrington die niet alleen de boot gebouwd heeft, maar ook nog eens deel van de crew uitmaakte, zal de volgende etappe wat gas terug nemen. Jason heeft voor het team een ongeloofelijke inzet getoont, en zal in plaats van nu mee te zeilen zijn aandacht vestigen op de shore crew.
In Carringtons plaats komt Ross "Roscoe" Halcrow, een zeilmaker uit Nieuw Zeeland die wachtleider was in Kostecki’s team in de vorige Volvo Ocean race (die ze ‘by the way’ wonnen). Roscoe is ook iemand die deel uit maakt van het BMW Oracle Racing Team, hij wordt aanzien als de beste genua trimmer die er momenteel rondloopt.
Neil McDonald geeft het roer over aan John Kostecki en zal een paar treden van de ladder afdalen. Zijn nieuwe officiele naam is nu wachtleider en zal er alles aan doen om de boot verder op die ladder te krijgen.

Pirates of The Caribbean:
In het kamp van de piraten gaan 2 van hun crewmate’s terug naar het Alinghi gebeuren. Het gaat hier om wachtleiderRodney Ardern en voordekker Curtis Blewett. Zij worden vervangen door Jerry Cirby en Ian Budgen. Jerry is met zijn leeftijd van 50j waarschijnlijk de oudste professionele voordekker. De 35 jarige Schot Ian heeft ervaring in de 49er klasse en behoorde tot het GBR America’s Cup team in 2002. Zijn trimmers capaciteiten zullen in het stuk naar Baltimore meer dan van pas komen.

Movistar:
De 33 jarige Fernando Echávarri neemt de plaats in van trimmer Xavier Fernandez. Fernando heeft nooit langer dan 5 dagen op zee vertroeft en komt uit het Tornado circuit en met zulke boten varen ze niet in 50kn wind. Fernando staat eerst op de ISAF wereld ranglijst multihull en zo op een eerste plaats in de wereld..., daar kom je niet zomaar te staan.

ABN Amro 2:
Aussie Nick Bice, wachtleider en één van de 4 profs aan boord van ABN Amro 2 zit met zijn hand in de plaaster. Blijkt dat 2 beentjes in zijn hand gebroken zijn na tegen het stuurwiel te zijn gegooid door een (stoute) golf. Hij wordt vervangen door de Franse Figaro zeiler Yves Leblevec. Yves heeft al een rondje wereld gevaren op de maxi catamaran Orange 2, maar dan zonder tussen stopjes.
Geert Jan Poortman zal zijn team 1 etappe later dan voorzien terug verrijken. De 22 jarige Braziliaan Lucas Brun blijft de plek van Geert Jan verdedigen tijdens zijn afwezigheid.
Omdat het team nog een 11de vacante betrekking vrij had staan voor de inport race, hadden ze gedacht Neil Cox daar wel een plezier mee te doen. Neil is Boat Captain bij Team ABN Amro en stond/staat bovenaan het rijtje van de shore crew zeg maar.

http://www.volvooceanrace.org

foto © Martin Stockbridge

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: