Dichte mist bepaalt laatste IJspegel races 2005-2006

Slecht zicht, 22 knopen wind, 10 graden boven nul zijn de weerwaarnemingen als het startschip van de IJspegelraces, de Estrella, op 26 maart 2006 de havenhoofden van Scheveningen passeert en het ruime sop kiest om 1 mijl west van de haven voor anker te gaan. Op de ankerplek is er niet meer dan twee scheeplengtes zicht. Te weinig om de boeienboot zijn werk te laten doen en aan alle deelnemers wordt mede gedeeld tot nader bericht in de haven te blijven. Post Ouddorp meldt een golfhoogte van 1,60 meter. De Estrella ligt redelijk met de neus in de wind en schommelt soms een beetje. En zo begint het kijken naar mist, golven en een bleek zonnetje. Na enige tijd beginnen berichten van de wal door te druppelen. De zon breekt daar door en ongeduldig vraagt men naar de mistsituatie op de Estrella. Helaas daar verandert niets, het zicht wordt niet beter en om 12.00 uur wordt besloten de A onder OW te hijsen, anker op te gaan en de laatste IJspegel races af te blazen. Terug naar de haven komen we dappere Dodo’s tegen. De Off Course doemt op uit de mist en vaart ram koers met de Estrella . De scheepshoorn is nodig om ze hier op te attenderen. Snel verdwijnen ze weer uit zicht. In de haven schijnt de zon.

Voor 2 deelnemers aan de spi verloting betekent het niet varen van deze twee laatste races pech. Om de benodigde 80 procent gevaren wedstrijden te halen moet er nog aan twee races worden deelgenomen. Helaas is de mist voor de Correct Marine en Off Course noodlottig en zijn hun kansen op een nieuwe spinaker verkeken. 34 Boten voldoen aan de 80 procent en loten mee.

Tien wedstrijddagen bepalen het karakter van de IJspegel Trophy wedstrijden. Terug kijkend heeft elke wedstrijddag zijn eigen identiteit. Op 30 oktober 2005 is het een zomerse dag met temperaturen boven de twintig graden en een zacht lopend windje. Op 27 november 2005 vallen de eerste sneeuwvlokken. De koudste IJspegeldag is op 12 februari 2006. Met temperaturen net onder nul, een toenemende wind, flinke sneeuw en hagelbuien zijn veel deelnemers genoodzaakt de races te onderbreken en havenwaarts te keren. Kou en materiaal pech eisen hun tol. Met zo’n 14 terug getrokken boten is het uitvalgehalte op deze wedstrijddag het hoogste van deze serie wedstrijden. Bovendien raakt de schipper van de Next, Hein Bloemers gewond en moet hij met een schouder uit de kom naar het ziekenhuis worden vervoerd. Gelukkig vallen er niet meer slachtoffers en wordt de laatste wedstrijddag gekenmerkt door dichte mist en hangdeelnemers in de jachthaven.

De winnaars van de IJspegeltrophy zijn de Sunshine, Stampede en Gouden Ruiter. De Sunshine heeft over de hele serie 5 eentjes gevaren, de Stampede 8, maar het meest consistente gedrag vertoont de Gouden Ruiter door in 18 races 14 eentjes neer te zetten. Het geringste verschil tussen nummer 1 en 2 valt in groep 2. De Happy heeft voor de 18 races 25 punten nodig en de Stampede 22 punten. Ook voor de Happy jammer dat de laatste twee races door de mist zijn gecancelled, want er waren zeker nog kansen geweest op het kampioenschap. Tussen de nummer twee en drie in groep 1 is maar 1 punt verschil. De verliezer is de Rosetta van Radboud Crul, zij worden drie en Nico Poons met de Ragazza gaat met de tweede prijs naar huis.

Tijdens de prijsuitreiking wordt er nog een speciale prijs uitgereikt. Reinier Dingjan van de Elan krijgt de aanmoedigingsprijs voor aanstormend talent. De verloting van de spi gaat gepaard met de nodige hilariteit. De eerste twee getrokkenen krijgen een fles champagne. Dat dit nu de Gouden Ruiter en de Sunshine ten deel moet vallen had niemand verwacht. De echte spi gaat tenslotte naar Tessa de Bruin van de Lucifer. Wij kijken uit naar volgend jaar als we haar met haar nieuwe spi mogen aanschouwen.

De IJspegelwedstrijden zitten er weer op. Het wedstrijdcomité bedankt alle deelnemers voor het vertrouwen en wenst een ieder een goed zomer zeil seizoen toe.

Zie ook de IJspegel Trophy website

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments