Maxfun 25 stapt over naar Canting Keel

Op de jaarvergadering van 17 Maart 2006 is door de Maxfun 25 massaal akkoord gegaan met een wijziging van de klasseregels die een zgn. "Canting Keel toestaat.

Een Canting keel (zwenkkiel) maakt het mogelijk de kielballast naar loef te kantelen en zodoende een groter oprichtend moment te krijgen. Hierdoor zal de boot aan de wind minder hellen en het zeiloppervlak effectiever worden gebruikt, hetgeen in hogere snelheden resulteert. Het effect van de Canting keel op de Maxfun 25 staat gelijk aan 6 mensen op de rail, behalve dan dat de canting keel geen gewicht aan de boot toevoegt. Bijeffect van het naar loef kantelen van de kiel is dat het lateraal oppervlak afneemt, wat gecompenseerd wordt met behulp van een ophaalbaar daggerboard dat direct voor de mast wordt geplaatst.

Klassenvoorzitter Sander Jorissen: "Een canting keel is de Turbo van zeilboten. De Maxfun klasse wil vooraan blijven lopen in vernieuwingen en dus deze nieuwe techniek in de klasse mogelijk maken. Dit versterkt onze positie als de leidende sportboot in de Nederlandse / Vlaamse wateren"

Om e.e.a. mogelijk te maken heeft ontwerper Maarten Voogd een systeem ontworpen dat in de bestaande boten kan worden ingebouwd. Bediening gebeurt middels een vertraging onderdeks welke naar de deklieren is doorgevoerd, zoals ook in de mini transat klasse gebruikelijk is."

De nieuwe sponsor van de Maxfun klasse heeft financiële ondersteuning van het project toegezegd, waarmee het mogelijk is alle bestaande Maxfun’s komende winter om te bouwen.

Het is de bedoeling dat als de nieuwe regel van kracht wordt , op 1 april 2007, alle Maxfun’s met het nieuwe zwenkkielsysteem zijn uitgerust !

Zie ook: www.maxfun25.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments