Dienst der Hydrografie boos op ons vingertje wijzen

  • Author: Ice
    Date: do, 09/03/2006 - 12:10

Inderdaad ze hebben gelijk, het is niet de Dienst der Hydrografie die de betonning op het IJsselmeer drastisch heeft gewijzigd. Het is Rijkswaterstaat die als vaarwegbeheerder de ambtenaren van de Dienst der Hydrografie de waterweg gegevens heeft verstrekt, waarmee zij dan hun kaartenmateriaal kunnen afdrukken.

De Dienst der Hydrografie is dus de laatste jaren alleen nog maar een over het paard getilde drukkerij geweest.

Ze waren zo boos dat ze naar eigen zeggen met klem aandrongen om dit bericht op ClubRacer over de betonning van het IJsselmeer te verwijderen of te wijzigen.
Omdat er inhoudelijk niets fout is aan het eerder verschenen bericht doe ik dit dus niet, behalve dan hun merknaam (die we per ongeluk in het Duits geschreven hadden) en het logo.

Het zag er als volgt uit:

Geachte redactie,

Via deze weg wil ik u sommeren het logo van de Dienst der Hydrografie (ten dele gebaseerd op gegevens van de Dienst...) te verwijderen van van uw website www.clubracer.be .

Er is dezerzijds geen toestemming verleend om dit logo door u te voeren en daarbij wordt het door ons reeds een aantal jaren niet meer gebruikt.

Bovendien wil ik met klem aandringen uw redactioneel commentaar betreffende de HISWA, terug te trekken of in ieder geval dusdanig te herzien zodat dit in overeenstemming is met de realiteit.

  1. Ten eerste; onze naam is foutief gespeld.
    Het is niet Hydrographische (bij herhaling gebruikt) dienst, maar Dienst der Hydrografie.
  2. Ten tweede; de Dienst der Hydrografie is een professionele karterende overheidsinstantie, die een beeld neerzet van het Nederlands vaargebied, dat nauwkeurig mogelijk overeenkomt met de werkelijkheid.
    Uw commentaar op het hernieuwd uitbrengen van de 1800-serie, iets dat elk jaar gebeurt, doet u verzuchten dat uw spulletjes 'meteen in de vuilcontainer kunnen'. Welnu dat kunnen ze inderdaad, zoals ook in 2005, 2004, 2003 etc.
    Het is juist dat het hele boeienplan op het IJsselmeer gewijzigd is. Maar van uw kant wordt wel heel erg voor eigen parochie gepreekt. Een boei is in eerste instantie bedoeld, als leidraad voor de navigatie, niet als 'waypoint in een zeilrace'.
    Kortom uw commentaar is zeer tendentieus en ontbeert elk gevoel voor veiligheid op het water. Juist een club van zeilers zou hiervan doordrongen moeten zijn.
  3. Ten derde; plotters en waypoints vallen niet onder onze verantwoordelijkheid. Hiervoor moet u zijn bij de leveranciers van deze, door uw lezerskring blijkbaar veel gebruikte, zaken.
  4. Ten vierde; de havens liggen er nog...

Het zou beter geweest zijn eerst uw licht op te steken bij onze PR functionaris, die op de HISWA aanwezig is, alvorens u een dergelijke slecht onderbouwd stuk op internet plaatst.

Tot slot: 15 maart is de nieuwe editie (2006) van de 1800-serie verkrijgbaar bij onze verkoopagenten.

Ik verwacht uw antwoord per omgaande mail.
Auke Visser
Copyright Manager. Netherlands Hydrographic Office

We moeten er eigenlijk om lachen, eigenlijk wel gieren (LOL), alhoewel, ze zijn wel geraakt door het feit, dat wij zeilers, alsook binnenvaarschippers anders over de veranderingen denken dan zij dat doen en dat was pijnlijk.

En voor ik het vergeet hun logo ("reeds een aantal jaren niet meer gebruikt") staat nog steeds hier te pronken.

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: