North Sea Regatta - weinig animo voor het EK IMS

  • Author: Ice
    Date: za, 29/04/2006 - 11:22

Nog 3 weken en de North Sea Regatta, het jaarlijkse regatta feest in Scheveningen, kan van start. Uniek dit jaar is het debuut van enkele nieuwe klassen. De X35 doet het goed met 15 inschrijvingen, de Streamline class telt nog geen enkele inschrijving maar wat mij enorm tegensteekt zijn de inschrijvingen voor de Europese Kampioenschappen IMS 600 en IMS 670.

Ik tel op de huidige entry list slechts 5 deelnemers; SWISSLIFE (670), AMIGA (670), CHECKMATE 3 (600), DAIKIN AIRCO (600) en de PHOENIX (600).

Speelt de late aankondiging 21 maart 2006 hier een grote rol? Had de organisatie zoiets niet minstens één jaar op voorhand moeten plannen? Zijn de IMS 600 en 670 rules te strikt? Of zijn dit nu echt de laatste stuiptrekking van het IMS in Nederland?

De naschok zal in ieder geval gevolgen hebben voor de Noordzeeclub. Het krampachtig vasthouden aan het IMS zet ons nu op een totaal geïsoleerd eiland met alle gevolgen van dien. De klassen zijn weer enorm versnipperd en vele eigenaars die gedemotiveerd raken.
Een vooruitblik kregen we tijdens de Van Uden Reco Regatta, slechts 5 boten in de IMS 2 met daarentegen 14 boten in de ORC 2. Zouden deze 2 klassen niet beter één grote worden? Er bestaat een systeem voor! IRC

De marketing molen van het IRC blijft in ieder geval op volle toeren draaien en trekt jaarlijks meer wedstrijdorganisaties en deelnemers aan hun kant. Zonde voor het IMS want het is volgens mij nog altijd één van de meest nauwkeurige meetsystemen. Maar het verleden leert ons dat de beste uitvindingen niet altijd winnen; een mooi voorbeeld zien bij de video systemen voor thuisgebruik, VHS heeft dit met slimme marketing trukken met overmacht gewonnen terwijl Betamax of zelfs Video 2000 superieur waren.

Zoals het er nu naar uitziet mogen we hopen dat er tijdens het Europese Kanmpioenschap IMS nog een verdwaalde Duitser meedoet want dat zijn de enige die het logistiek nog kunnen waarmaken. Op Franse en Engelse deelnemers moeten we niet rekenen want die gebruiken het IRC meetsysteem.

En laat ons ook hopen dat er véél te véél eigenaars te laat zijn met hun IMS 600, IMS 670, IMS 0, IMS A, IMS B en IMS C inschrijvingen.

En hier de link nogmaals om de inschrijvingen wat te versnellen, de klassenindeling moet jezelf maar uitzoeken: www.nsr.nl

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: