Dover Strait Race alsof u er zelf bij was

  • Author: entityone
    Date: wo, 31/05/2006 - 10:33

10, 11, 12, 13 ... 14,2 knopen op de snelheidsmeter! Yeaaaaaaah! We roepen het uit: onze halftonner heeft net haar oude snelheidsrecord gebroken tijdens een surf onder spi bij een kleine 20-25 knopen wind, tussen Calais en Duinkerke, op weg naar Oostende.

Het buiswater spuit langs de romp omhoog, de spi wordt wat bijgetrimd om nog wat langer na te kunnen genieten, maar elke surf kent een einde. Ook deze. Een kwartier knalt de schoothoek uit het zeil, en wordt de euforie even opgeborgen, de zeilzak in.

Deze ochtend zijn we om 7u15 lokale tijd uit Ramsgate vertrokken, na een redelijke start. Redelijk, want door een probleem met de fokkeschoot waren we een dikke 30 seconden te laat bij de startlijn. Het gaf niet echt, want gelukkig was niet iedereen er blijkbaar goed bij op dat uur. De CAPELLA van Frans Maas leek iedereen de juiste weg te willen tonen, maar toch was het veteraan NOORDWIND die de IRC 5&6 klasse voorafging aan de eerste boei.

Dan volgde een dwarsstrooms maar pal voordewinds rak naar de Gull-boei, een kolfje naar de hand van CAPELLA, die dankzij een vernuftig slaggetje in de vaargeul iets meer druk in de zeilen had, en prompt de leiding over nam. Om die naar goede gewoonte niet meer af te staan... Van de Gull-boei leidde de koers ons naar de NE-Goodwin, om van daaruit in één lang reach-rak rond de Ruytingen SW en de Dyck-boei naar de overkant te snellen. Dan nog de Zuidstroombank ronden en recht naar de finish in Oostende. 65 eenvoudige mijlen.

In eerste instantie blijven we onder vol grootzeil en genua 3 (de high aspect fok), maar iets later lijkt de wind er wat uit te zakken, en zetten we onze 130% genua. Dat gaat al een pak beter, de MANDALA die kwam opzetten, komt geen meter meer dichterbij. FANTASY blijft een kleine 100 meter boven ons varen, terwijl de snelste middenklasse-boten (GARCE & DIABOLIC) en enkele grotere schepen (TENACE, de MUMM, ALEGRIA, ...) onder ons voorbijlopen. Bij het naderen van de shipping lanes wordt het iets mistiger, de CAPELLA is dan al uit zicht verdwenen, en de wind wakkert aan, maar gezien de iets ruimere koers besluiten we de genua te laten bijstaan.

De shipping lanes blijven druk, voor een eerste vrachtschip moeten we net niet uitwijken, maar voor een tweede kleiner blauw containerschip moeten we toch afvallen. Beter niet de confrontatie opzoeken... "Plastic wijkt voor staal", zo staat in ons handboek. Stilaan begint het sturen wat zwaarder te worden, eigenlijk moet de genua 3 er weer bij nu de wind doorzet naar 25 knopen en regelmatig meer. Te weinig gewicht aan loef ook, zo met maar drie man aan boord in plaats van de gebruikelijke zes... Maar de SW Ruytingen is niet veraf meer, en we zetten door. Af en toe loeft onze HALF MOON stevig op, maar zonder erg. De FANTASY noch de MANDALA komen erover.

Bij de SW-Ruytingen kunnen de schoten iets gevierd worden, en tegen 8 knopen stuiven we naar de iets verder gelegen Dyck-boei. Een voor anker liggende cargo laat zien dat de stroom inmiddels sterk uit het zuiden komt. Bij de Dyck-boei vallen we verder af en met een ruimewindse koers leggen we meteen op de Zuidstroombank aan, 35 mijl verder. De spi ligt klaar. Achter ons draait eerst de MANDALA rond de boei, maar zet geen spi. Net zomin als de FANTASY aanstalten maakt. Vooruit dan maar met de geit: "Spi op!". Waw. We glijden zo weg van de achtervolgers. De ene surf volgt na de andere en Pieter trimt de ziel uit zijn lijf om de gele banaan sneller te laten lopen. Met de gekende gevolgen. Bij FANTASY en MANDALA moest het toch wat knagen, en na enige tijd floepten ook bij hen de spinnakers uit de zak, wellicht mee aangestoken door de ENVOL, die sterk kwam opzetten.

En toen was het even gedaan met de pret: de spi viel wat in, en klapte meteen weer vol. Bang! Schoothoek weg... Spi (of wat ervan overschoot) naar beneden, en binnen de twee minuten staat de genua er uitgeboomd bij. Rustiger varen, dat wel. We profiteren ervan om kok-navigator Mark wat Aiki-noedels op te laten warmen en kunnen daarna rustig eten. Na de maaltijd is de FANTASY tot op honderd meter genaderd. We zullen ze eens laten verschieten zie... en plots staat er op de HALF MOON weer een spi op. Jaja, we hadden er nog ééntje in reserve... Dat moet deugd doen bij de achtervolgers... We lopen weer uit, en bij de Zuidstroombank klokken we de FANTASY op genoeg achterstand om hen in gecorrigeerde tijd ruim achter ons te houden.

De laatste 5 mijl naar de finish zijn de moeilijkste: de wind komt nu pal achter in, en de wind is erg toegenomen. Een opgepikt Frans scheepvaartbericht waarschuwt voor 45 knopen. Laat dat maar even uit. De boot wordt regelmatig door de grote spinnaker zo fel naar loef geduwd dat we er op 500 meter van de finish ruim genoeg van krijgen: om verdere schade te voorkomen gaat de spi naar beneden, en iets later stuiven we tegen 10 knopen enkel op grootzeil over de finish. De wedstrijdleiders aan het casino hebben ons wel degelijk gezien, zo melden ze over de VHF. Na bijna 9 uur zeilen zit deze wedstrijd er op. Moe maar voldaan draaien we achter de Transeuropa Ferry de Oostendse havengeul binnen. Onder het RNSYC-clubhuis, lekker uit de wind, mag het grootzeil naar beneden. Het begint zowaar weer te regenen.

De uitslagen:

IRC 1-2
1. NRJ BALL (X-37)
2. TENACE (X-40)
3. MAD MUMM (Mumm 30)

IRC 3-4
1. GARCE (First 31.7)
2. DIABOLIC (Sun Fast 35)
3. TARAKE (Hanse 36.2)

IRC 5-6
1. CAPELLA (One-off Frans Maas)
2. NOORDWIND (Raider 35)
3. HALF MOON (halftonner)

Discussieer hier

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: