Max Fun 25 Workshop One Design Sailing

Afgelopen zondag organiseerden de MaxFunklasse en het Zeilvaardigheidscentrum Nederland in Lelystad de workshop One Design Sailing in de Max Fun 25. Door de begrafenis van Hans Horrevoets is deze workshop, die aanvankelijk op zaterdag plaats had moeten vinden, verschoven naar de zondag.

Max Fun 25 zeilers hebben hiervoor hun eigen klassetraining opgegeven, omdat zij de kans om andere zeilers te laten kennismaken met de Max Fun 25 klasse graag wilden benutten. Ondanks deze verschuiving op het laatste moment zijn zondag toch nog 6 Max Fun’s en maar liefst 33 cursisten het water op gegaan!

Wie
De groep deelnemers bleek een gemeleerd gezelschap van mannelijke en gelukkig ook veel vrouwelijke zeilers. Onder de cursisten waren zeilers uit de X79 klasse die wel eens met hun vaste bemanning op een ander schip wedstrijd wilden trainen. De jongste deelnemer was een 420 zeiler van nog maar 14 jaar oud. Ook waren er twee Duitse deelnemers die zelfs nog nooit een zeilboot van dichtbij hadden gezien. En een paar j22 zeilers die wel eens iets anders wilden proberen. Een flink aantal zeilers dat normaal gesproken onder handicap zeilt, wilde het zeilen in eenheidsklasse wel eens van heel dichtbij ervaren. Voor velen werd het een ervaring die ze nog lang bij zal blijven...

Hoe
Met 22 knopen wind voeren de Max Fun’s in de kom van Lelystad Haven een aantal korte up wind down wind wedstrijden met zeilers die tot dan toe nog totaal geen ervaring hadden in deze klasse. Dit zorgde voor een uniek spektakel voor de toeschouwers op de Lemsteraak Marendorp die als startschip in het midden van de baan lag. De Funtastic durfde het aan om met een totaal onervaren bemanning aan boord de gennaker te hijsen. Het was een prachtig gezicht om deze Max Fun 25 in plané recht op het startschip af te zien komen denderen. Echter, alsof het afgesproken werk was, liep de Funtastic op nog geen 15 meter vanaf het startschip uit het roer. Met een dijk in de buurt werd de spanning aan boord kennelijk toch te groot om wat dieper voor de wind en dus recht op de dijk af te sturen. Hierdoor werd er net iets te hoog gevaren met als gevolg dat de Funtastic op haar kant kwam te liggen.

Na iedere wedstrijd konden de deelnemers aan boord van het startschip even bijkomen van de hectische strijd op het water. Nog voor de snelle rubberboten de eerste groep aan boord van het startschip brachten, stond groep twee alweer te popelen om van het startschip naar de Max Fun’s vervoerd te worden voor de volgende wedstrijd. Aan de verhitte gezichten van de deelnemers te zien bleek dit "bijkomen" aan boord van de lemsteraak geen overbodige luxe. De meeste Max Fun 25 zeilers zeilden namelijk ook met de debutanten aan boord net zo fanatiek als zij gewend zijn met hun vaste bemanning. Hierdoor is een van de deelnemers overboord geslagen, maar gelukkig kwam hij met de schrik vrij door het alerte optreden van de schipper die hem snel weer aan boord kon hijsen. Op andere schepen, zoals de MXTC werden met gemak snelheden van 18 knopen gehaald. Nadat de cursisten op het startschip even konden bijtanken met een kop koffie en een broodje, was het alweer tijd om de laatste wedstijd te varen.

De wind zette aan tot 24 knopen en misschien werd dit net een tandje te veel voor sommige deelnemers. Zo gebeurde het dat een zeiler door alle actie aan boord vergat te bukken voor de giek. Door de goede begeleiding van de vrijwilligers die met twee rubberboten van het Zeilvaardigheidscentrum stand-by stonden kon de betreffende zeiler in sneltreinvaart aan wal gebracht worden. Een medewerker van Max Fun Boats bracht hem naar het ziekenhuis. Gelukkig houdt hij er geen blijvende schade aan over.

In de tussentijd finishten de overige Max Fun’s in de vierde en laatste wedstrijd, waarna iedereen terugkeerde naar de wal. Cursisten hielpen de Max Fun zeilers met het aftuigen en rijklaar maken van de schepen, waardoor de hele groep al snel toe kwam aan het sociale deel van de dag: De Max Fun borrel. Tijd voor sterke verhalen, ondersteund door de foto’s van die dag die op een groot televisiescherm te zien waren. Zo kon iedereen nog even nagenieten van een zeer leerzame ervaring. Op de uitslag hoefde niemand lang te wachten, aangezien er bij eenheidsklasse zeilen geen ingewikkelde berekeningen gemaakt hoeven te worden. Het voor deze gelegenheid 10 koppige Team MXTC had het beste gevaren en nam onder luid applaus hun prijs in ontvangst.

Discussieer hier

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: