Light Vessel Weekend en hoe geef ik een eerste plaats weg...

  • Author: Yan T.
    Date: ma, 12/06/2006 - 14:53
    Tags:

Een zonovergoten weekend maakte van de 53ste Light Vessel Race een Fantastisch weekend. Wie zich was vergeten in te smeren kon je er op de lekkere gezellige BBQ s’avonds zo uithalen. Op zaterdag kregen we een offshore van 43nm voorgeschoteld en zondag mochten we ons te goed doen aan windward-leeward-triangle baantjes. Er werd gevaren in IRC 1, 2, 3, 4, 5 en 6. (met slechts 25 ingeschreven schepen???)

Tijdens de offshore kregen we effe bezoek van een duif, allé effe…, dat beest heeft bijna de gehele race meegevaren, kreeg toastjes met kaviaar en de beste Champagne voorgeschoteld (op Allard is het eten altijd ok). Wij hadden Persijn (Pepsi, voor de vrienden) aan boord, ex-duivenmelker (al valt er aan zo’n duif niet veel te melken als je het mij vraagt) en de enige die dat beestje niet op de BBQ wou vanavond. Hij heeft het beestje zelfs een douche gegeven om het wat af te koelen. Wijselijk besloten we om het race comité hiervan niet op de hoogte te brengen daar we met meer volk over de finish kwamen dan we gestart waren. We hebben het beestje nochtans geleerd hoe je van symmetrisch naar asymmetrische spi peelt en hoe je een gibe set doet, maar het mocht niet baten. De duif heeft in het stuk naar de laatste boei de geest gegeven. Neen, we hebben dat niet zelf in de hand gewerkt. We hebben het beestje (dat Frank Drobbels dan "Andy de duif" had gedoopt) dan plechtig een zeeduifsgraf gegeven.

We werden by the way 2de na Liesl, de X35 van Bertrand Stuyts. In de IRC 2 en 3 klasse ging Philippe Bergmans met alle eer lopen. Zijn spik splinter nieuwe Aquaholic heerste zowel op handicap als in line honours.

Op zondag werd er niet meer dan 10kn wind voorspeld. Als je dan met een aflandige wind zit en de zeewind komt er door, wordt het rond 13 á 14u erg warm op een mijltje van de kust. Want daar komen die 2 winden elkaar dan tegen en shift het een beetje... Het race comité besloot daar hun parcours te leggen wat vele super vonden en anderen weer niet. Wij hebben er in ieder geval van genoten want het was erg technisch zeilen, en erg technisch zeilen, dat doen we graag.

2 windward-leeward baantjes zouden er gezeild worden met bovenaan een spreader mark. Om een lang verhaal kort te maken laat ik u weten dat Liesl het Light Vessel Weekend zo goed als op zak had. Maar, door het niet goed lezen van de wedstrijdbepalingen, zo vriendelijk was om Rudi Floridor (eigenaar van de Allard) de eerste plaats in handen te duwen. In de wedstrijd bepalingen stond duidelijk (in het geel!) dat als je van boei 2 naar boei 3 zeilt je niet door de finishlijn mag varen. Als ik Wim de tactieker van Liesl zo een beetje ken, is die nu zijn kas aan het opvreten… Maar Liesl Team, ik moet zeggen dat jullie zeer sterk gevaren hebben.

Wat ik wel een beetje jammer vond is dat de Liesl (X35)en de Aquaholic (34.7) in verschillende klassen vaarden. Maar ja wat moet je met 6 IRC klassen mert slechts 25 deelnemers. Ze worden in alle magazines met elkaar vergeleken en hier komen ze in andere klassen terecht. Ik geloof zelfs dat dit in Spi Ouest ook zo was. De jongens van de Liesl stonden er versteld van hoe laag de rating van de Aquaholic was. Ik had ze het graag tegen elkaar zien opnemen.

foto ingezonden door Liesl, THNX!

Foto's, nog meer uit de kuip verhalen en de reacties

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: