America's Cup - Louis Vuitton Act 12: Flight One and Two

  • Author: Yan T.
    Date: vr, 23/06/2006 - 16:12

Goed begin voor ESP88, de nieuwe boot van Spanje. Hij controleerde de Zuid Afrikanen bij de start en leidde ze over de startlijn. Hoewel de Spanjaarden de volledige controle hadden liepen ze toch niet uit en het verschil op de finish was slechts 19sec.

Er waren problemen aan boord bij +39 Challenge tijdens de pre-start tegen Victory Challenge. Hun genua viel ineens terug aan dek, het scheen de schuld te zijn van de val. Het voordek leverde goed werk door alles in een record tempo terug in orde te krijgen, bij de start had Ian Percy de ITA 59 terug in een controlerende positie. Magnus Holmberg had echter problemen om zijn SWE 63 op snelheid te krijgen, maar de zweden waren weg toen de Italianen iets te vroeg over de start gingen en moesten terug keren om te herstarten. Game set en match voor Zweden.

Pre-start drama tijdens een Italiaans onderonsje tussen Mascalzone Latino en Luna Rossa. Mascalzone sloeg er niet in om vrij te blijven tijdens een bakboord stuurboord situatie en had al 2 penalty’s aan zijn broek alvorens de race nog maar van start gegaan was. Luna Rossa won.
Al de andere grote teams wonnen hun matchen gemakkelijk. Alinghi droogde Areva af met 2 min verschil, BMW Oracle liet hun Spiegel zien aan United Internet Team Germany met een vergelijkbare marge, en Team NZ perste bijna 3 minuten tussen hen en Team China.

FLIGHT TWO
In de 2de flight van vandaag werd er één van de meest spannende races ooit gevaren in eender welke LVC act. Kon Areva Challenge (die met één van de oudste boten van de vloot vaart) het opnemen tegen de nieuwe boot van Spanje? Thierry Peponnet zeilde zijn schip als eerste rond de boventon door de juiste kant van de baan te kiezen en een tacking duel te winnen. Op het voordewindse rak konden ze nog ietwat uilopen en ze dropten hun spi vroeg om rond de boei te gijpen, maar een stuk spi vond zijn weg naar het water en stopte de boot af. De Spanjaarden sloegen erin om een overlap te verkrijgen en zo recht op water aan de boei. Maar Peponnet deed de deur dicht op Jablonski’s aanval die gedwongen was om ESP88 naar de verkeerde kant van de boei te loeven om een aanvaring te voorkomen.
Het leek erop dat de Franse agressie zijn doel bereikt had maar de umpires vonden van niet en gaven Areva een dubbele penalty. De Fransen namen plichtsbewust hun eerste draai en waren toen nog steeds voor de Spanjaarden. Areva moest hun 2de penalty ook direct nemen, maar nu lag Desafí­o Español met een kleine voorsprong voor Areva. Jablonski zette koers naar de finish en won met 1min 30sec verschil

Shosholoza gaf BMW ORACLE Racing enkele spannende momenten. Chris Dickson nam de leiding in het eerste stuk naar de boventon, maar liet Tommaso Chieffi toe om voor de wind naast hem te komen varen. Team Shosholoza nam de leiding effe over maar de schiftende wind speelde in het voordeel van BMW Oracle. De Amerikanen versloegen de Zuid Afrikanen met 53sec.

De match waarvan dat vele dachten dat het de spannendste zou zijn werd eigenlijk een gemakkelijke win voor Mascalzone Latino tegen Victory Challenge met 50sec verschil.

China Team won de start van Luna Rossa, maar dat was dan ook de enige keer dat ze een bedreiging vormden voor de Italianen die wonnen met bijna dan 3min. Alinghi en Emirates Team New Zealand genoten ook van een probleemloze overwinning tegen respectievelijk United Internet Team Germany en +39 Challenge.

foto © Gilles Martin-Raget

www.americascup.com
Discussieer hier

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: