America's Cup - Louis Vuitton Act 12: Flight 3 and 4

  • Author: Yan T.
    Date: za, 24/06/2006 - 20:37

Er waren een paar spannende pre-starts in deze flight 3 van LVC 11. Met 8 luttele knoopjes wind die de shifterige kant opging in de namiddag waren er tal van mogelijkheden om winst te pakken vandaag.

Alinghi zeilde gewoon weg van Desafí­o Español's nieuwe boot ESP 88 die één of andere Spaanse prins aan boord hadden als 18de man. Prins Felipe kon er niet voor zorgen dat Desafí­o vandaag Alinghi kon inpakken. Shosholoza versloeg United Internet Team Germany en BMW Oracle ging Areva vooraf op zowel startlijn als finishlijn.

Mascalzone Latino-Capitalia Team droogde China Team af op een kinderlijke manier, en Emirates Team New Zealand liet Victory Challenge zien dat zij al langer match racen dan de Zweden. De meest belovende match was de Italiaanse derby tussen +39 Challenge en Luna Rossa, en terwijl Iain Percy's team het lang niet slecht deed om in de buurt van zijn rivalen te blijven, kon hij toch niet tegen de overmacht van James Spithill op, die zijn team met een comfortabele voorsprong over de finish bracht.

FLIGHT FOUR
China Team nam +39 op sleeptouw tijdens een agressieve pre-start en vertoonde alle kansen om hier hun eerste 2006 paaltje binnen te halen. De roodgele draak controleerde het Italiaanse team volgens het boekje tijdens het eerste aandewindse stuk. Maar omdat Murphy van alle markten thuis is en zijn wetten dus ook hier gelden draaide China Team rond de boei in de schaduw van het onheil. Een man over boord resulteerde in een penalty tegen het Chinese team. America’s Cup Teams gaan zelden terug om verloren goed terug te halen en het kleine (Franse) Chineesje werd door de volgboten gastvrij onthaald. De Italianen profiteerden van een slechte spi drop op Chinees grondgebied en namen de leiding over om hem niet meer af te geven.

BMW ORACLE Racing leidde Desafí­o Español met maar een erg nauwe marge op het eerste aandewindse stuk, en Karol Jablonski kon dicht genoeg komen om Chris Dickson op te loeven en een penalty af te dwingen tegen USA 87 omdat deze laatste er niet in sloegen om vrij te blijven als loefwaartse boot. Ineens werd dit een match waar potentieel inzat voor het thuisland, maar de Amerikanen zochten en vonden die extra versnelling en zeilden weg van ESP 88. Bij de 2de aandewindse boei had Dickson genoeg voorsprong opgebouwd om hun penalty te draaien en de Spanjaarden naar huis te begeleiden.

Dean Barker stuurde NZL 84 in cirkeltjes rond een trager Mascalzone Latino-Capitalia, lapte hen een penalty aan hun laars die ze niet meer te boven kwamen. Emirates Team New Zealand zette zo hun 2de gemakkelijk verdiende paaltje op het scorebord.

Alinghi kwam nooit echt in de problemen tegen Shosholoza, al moet er wel gezegd worden dat de Defender niet echt kon wegzeilen van het Zuid Afrikaanse team, die erg sterk voor de dag kwamen wat betreft boothandeling en tactiek.

Victory Challenge bleek niet echt veel fouten gemaakt te hebben tegen Luna Rossa, al hadden de Italianen toch wel een dikke minuut winstmarge bij de finish. Magnus Holmberg zal als een kind met een nieuw stuk speelgoed zijn als hij later dit jaar zijn nieuwe boot mag inwijden.
Areva Challenge kon de boot goed op snelheid houden en zeilde gewoon weg van United Internet Team Germany in een eenzijdige match.

foto © Gilles Martin-Raget

www.americascup.com
Discussieer hier

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: