Louis Vuitton Act 12 - De Zweden hebben de dag van hun leven en de Kiwi’s blijven ongeslagen

  • Author: Yan T.
    Date: ma, 26/06/2006 - 13:17

Zweden floreert tegen Alinghi en was het nieuws van de dag. De onverwachte winst was bijna als een bonuspunt voor de Zweden. Dit verlies van Alinghi maakt dat Emirates Team New Zealand nu bovenaan het puntenbord staat. Zij zijn nu het enige team die in deze Act 12 nog niets hebben verloren.

De weercondities waren perfect in Valencia, 14 tot 19kn wind en een beetje golfslag om zeilen toch een watersport te kunnen noemen.

FLIGHT SEVEN
Het gevecht van de Holmberg’s was er eentje om niet snel te vergeten. Peter Holmberg, stuurman van Alinghi had Magnus Holmberg van Victory Challenge bijna over de startlijn geduwd. De Zweden slaagden er maar net in om op snelheid over de lijn te gaan, en terwijl iedereen dacht dat Victory nu een slag van de hamer ging krijgen en Alinghi de rest van de race alleen zou varen had het mis.

Victory had de leiding in het voordewindse rak en door een slechte spi drop hadden ze die leiding bijna afgegeven. Maar eenmaal ze terug aan de wind gingen hadden ze terug controle over het spel. Het was pas in de laatste momenten van de race dat Alinghi voor gevaar kwam zorgen door de zweden op te loeven, maar Magnus Holmberg kon vrij blijven en als eerste rond de laatste bovenboei gaan. De Zweden waren de snellere boot voor de wind en zeilden een onverwachte overwinning tegen de verdedigers van de Cup. Dit is slechts de vijfde keer dat de Zwitsers verliezen in 51 wedstrijden.

Wanneer +39 Challenge een penalty aan BMW ORACLE Racing aansmeerde in de pre-start, leek het erop dat ze in de voetsporen van de Zweden zouden treden. Maar Chris Dickson liet de ware bootspeed van USA 87 zien, en liep zover uit dat ze tijd zat hadden om hun penalty zonder gevaar te kunnen draaien en zeilden een gemakkelijke overwinning.

De match tussen Desafí­o Español 2007 en Mascalzone Latino-Capitalia Team was getekend als het gevecht voor de vijfde plaats. De zaken gingen opmerkelijk gemakkelijk voor de Spanjaarden, wiens boot snel lijkt in deze weer condities. Wanneer de Italianen hun spi aan de bovenwindse ton door het water sleurden, had ESP 88 vrij spel en won met een halve kilometer verschil.

De andere races waren eenzijdige voorspelbare wedstrijden, Luna Rossa die Areva inpakte. Emirates Team New Zealand ging United Internet Team Germany vooraf op de finishlijn, en Shosholoza die de overwinning tegen China Team in de schoot geworpen kregen. De Chinezen moesten opgeven met problemen aan het grootzeil.

FLIGHT EIGHT

Nog opgepept van de overwinning tegen Alinghi vonden de Zweden dat ze de Zuid Afrikanen dan ook maar moesten afmaken. Ze waren nu toch bezig. Maar de Zuid Afrikanen zouden het niet zomaar weggeven en gingen een fel tacking duel aan in het eerste aandewindse stuk. Het leek erop dat Shosholoza de touwtjes in handen had, totdat Victory die beleefd van hen overnam en 9 sec voor hun tegenstander om de bovenboei ging. In het voordewindse rak kon Shosholoza het gat dichten en vlakbij de gate gingen ze nogal agressief het spelletje "loef wijkt voor lij" aan, en verloren daarmede de controle over de spi. Daar kwam dan nog eens bij dat de Genua schoot aan de binnenkant van de verstaging zat en ze het desbetreffende zeil dus niet konden dicht trekken. Niet echt iets wat je wil meemaken in zo’n geval. Victory kon 2of 3 bootlengtes pakken tot ze problemen kregen met de spi wat de Zuid Afrikaanse fans dan weer wat hoop gaf. Maar de Zweden wonnen ook hun 2de match van de dag en dat er Champagne gevloeid is zal wel een feit zijn zeker?

Karol Jablonski bracht Dean Barker in de problemen met de start tussen Desafí­o Español tegen Emirates Team New Zealand door hem aan de verkeerde kant van de lijn te houden. Maar Barker sloeg er nog juist in om achter de lijn te starten op het moment dat het schot afging. Beide schepen gingen een andere kant uit en de leiding tussen deze schepen veranderde elk moment dat de wind shifte. Van boven in het veld leek het of de Spanjaarden in het voordeel waren, maar de Kiwi’s konden met een neuslengte juist boven ESP 88 komen. Desafí­o loefde Emirates op om ze buitenspel te zetten. ESP 88 was te traag toen Barker de rollen omdraaide en kreeg een penalty. In een keer had NZL 84 zes bootlengtes voorsprong die ze konden houden tot over de finish.

De match tussen Areva Challenge en Mascalzone Latino-Capitalia Team was erg spannend in het begin, maar dan konden de Italianen uitlopen en winnen met een marge van 1min 03.

United Internet Team Germany let een mooie start zien tegen Luna Rossa. Maar wanneer Jesper Banks te dicht bij de Italianen klapte had hij een penalty aan zijn been. De Duitsers wisten dat dit het einde van deze match betekende en het waren de Italianen die de overwinning op zak staken.

Alinghi leidde van start tot finish tegen +39 Challenge, en de problemen aan boord van China Team zorgde ervoor dat BMW ORACLE Racing er een leuk dagje zeilen op na hielden.

foto: Victory Challenge © Francesco Ferri

www.americascup.com
Discussieer hier

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: