Commodore’s Cup 2006 van start - Ierland meteen aan de leiding

  • Author: entityone
    Date: di, 27/06/2006 - 12:27

Op maandag 26 juni zijn in de Solent de eerste twee wedstrijden om de Commodore’s Cup gevaren: als opwarmer een windward-leeward, gevaren bij 12-13 knopen, gevolgd door een ‘kustparcours’, welke eigenlijk een vermomde lange banaan was met de wind dwars op de stroming. En die stroming, in combinatie met de fel afgenomen wind, zorgt ervoor dat de navigators aan boord van de deelnemende schepen ook aan het feest zijn.

"Het is dan continu de banken opzoeken, om zoveel mogelijk uit de stroom te varen", want dat maakt hier wel het verschil, samen met de windshiften", vertelt Luc Geirnaert, navigator op de Belgische OXYGEN.

De OXYGEN (IMX 40 van Axel De Cock) maakt, zoals Clubracend Vlaanderen wellicht weet, deel uit van het Belgische team, samen met de MOANA van François Goubau en de Shipshoppers van AQUAHOLIC. De OXYGEN heeft deze keer niet op de helaas heersende lichte condities gegokt, met enkel niet-overlappende voorzeilen. Dat haalt wel de rating fors naar beneden, maar bij wind onder 9 knopen heeft OXYGEN het moeilijk om de andere IMX-40s te volgen. "Die varen wél met overlaps, en dat loonde vandaag vooral in de tweede manche, gevaren bij maar 7 knopen wind", zuchtte Luc.

De MOANA heeft duidelijk meer moeite met de heersende condities dan vroeger, en geraakt niet echt op dreef. Vorig jaar wonnen ze nochtans in gelijkaardige omstandigheden de Obélix Trophy.

Op de AQUAHOLIC was het vandaag in de eerste manche nog even de juiste pedalen zoeken, maar in de tweede manche wist de combinatie Bergmans-Wilmet de Franse 34.7 lekker af te troeven. Dat belooft, want de AQUAHOLIC is pas aan haar tweede wedstrijd toe, en de crew is volop bezig haar te leren kennen. Na deze eerste dag staan de Belgen voorlaatste in het klassement, op amper een half puntje van het Nederlandse team. Maar hier is dan ook echt de top aanwezig, met kleppers uit de voorbije Volvo Ocean Race en andere zeilprofessionals. Heel anders dan wat in teams als ‘Belgium’ meevaart.

De grote verrassing komt van de drie Ierse teams, die na deze eerste dag de eerste drie plaatsen bezetten. "Tja, veel mooie machines hier, en die Ieren hebben er daar 9 van. Ze zijn ook al langer met de voorbereiding bezig. Ze zijn duidelijk erg sterk, maar naar mijn mening staan ze nu aan de leiding voornamelijk door het eerder middelmatig varen van de andere teams. Van de Fransen had ik bijvoorbeeld veel meer verwacht. Ze staan met 1 team wel vierde, maar toch. Het is niet zoals in de vorige editie", analyseert Luc.

Ook de veiligheidscontroles zijn bijzonder streng: "Ze letten echt op alles, en passen het reglement eerder naar de letter toe. Op OXYGEN zijn ze al twee keer aan boord geweest, ook de AQUAHOLIC is erg zwaar gecontroleerd: vuurpijlen, reddingvesten, stormzeilen, lifelines, ... alles passeerde de revue. Niets ontgaat hen. Geen detail of ze hebben het gezien. En dat is wel wat anders dan in België. Maar ja, het is de RORC, je weet het dat je gecontroleerd gaat worden en je hebt dus alles bij. Maar ’t kost wel een pak centen...", besluit Luc.

Morgen hopen ze op wat meer thermiek, zodat ze de andere IMX 40s weer het nakijken kunnen geven. En dat de MOANA de juiste versnelling weer vindt, en de SAILAHOLIC de goede shiften. We hopen met hem mee.

Foto: BLONDIE, Team IRL Green, Design : Corby 37 © Daniel Forster

Rolex Commodores' Cup

Discussieer hier over de Commodore’s Cup 2006

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: