Louis Vuitton Act 12 - Emirates Team New Zealand rules

  • Author: Yan T.
    Date: do, 29/06/2006 - 11:53

Het symbool van Nieuw Zeeland is een vogeltje dat niet kan vliegen, maar vandaag heeft Emirates Team New Zealand zijn vleugels gespreid en zijn 2 grote rivalen, Alinghi en BMW Oracle Racing de loef afgestoken.

De match Alinghi contra Emirates Team New Zealand, is er altijd eentje om naar uit te kijken. In de pre-start hield Dean Barker Peter Holmberg boven de lijn maar uiteindelijk nam Alinghi bij het startschip niet echt een slechte start. Al dachten sommigen dat de Kiwi’s hun voordeel nog verder hadden kunnen doordrijven.

Helemaal I het begin leek het dat beide teams er nogal gelijk uitkwamen, maar toen de wind shifte op links was het duidelijk dat dit NZL 84 winst zou opleveren. Team NZ kwam met een voorsprong van 6 bootlengtes eerst aan de bovenboei, een voorsprong die niet meer werd afgegeven want op de finishlijn was er een minuut tussen beide schepen.

Mascalzone Latino-Capitalia Team leidde BMW ORACLE Racing na de pre-start gewonnen te hebben over de startlijn. Het gevoel van geluk zou maar van korte duur zijn want de supperieure bootsnelheid van USA 87 maakte die fout weer goed en Chris Dickson won deze match gemakkelijk. China team had de betere start tegen Desafí­o Español 2007, maar wederom ging het snellere schip het tragere voorbij en won met 45 sec.

+39 Challenge ging de Duitsers ruim vooraf in bijna de gehele race tot een shift hen bijna de das omdeed In het laatste voordewindse stuk. Het leek er effe op dat Jesper Banks voorbij Ian Percy zou gaan, maar de Italianen kregen terug de wind die ze besteld hadden en wonnen met 21sec. Shosholoza startte 10 sec te laat en kreeg geen kans meer om de sterkere Luna Rossa in het stof te doen bijten.

FLIGHT ELEVEN
Het was een spannende pre-start tussen Luna Rossa en Alinghi, met James Spithill die Peter Holmberg een penalty aansmeerde. ITA 86 koos voor de linkse kant van de lijn en bouwde een kleine voorsprong op, maar de Zwitsers gaven zich niet zomaar gewonnen. De voorsprong aan de bovenboei bedroeg slechts 1 bootlengte, maar de Italianen hielden het hoofd koel helemaal tot aan de finish waar teleurgestelde Zwitsers hun penalty draaiden en de race verloren.

In de pre-start tussen Emirates Team New Zealand en BMW ORACLE Racing, leek het of Chris Dickson Dean Barker zwaar in de problemen had gebracht. De Kiwis herpakten zich en gingen op volle snelheid over de startlijn terwijl de Amerikanen blijkbaar nog in vierde versnelling zaten en 15 sec later over de lijn gingen. In het eerste voordewindse rak speelden de Nieuw Zeelanders de shiften op een perfecte manier en hadden nu een voorsprong van bijna 400 meter. Het was een teleurstellende vertoning van de Amerikanen die 1 minuut en 14 sec na Emirates Team New Zealand finishten.

Victory Challenge had bijna Desafí­o Español 2007 aan de pin end van de startlijn geduwd. De groene boot haalde het maar net zonder de boei te raken. Het zwarte schip (Victory) vlamde van de startlijn in volle aanval. Magnus Holmberg kon een kleine voorsprong opbouwen tegen Spanje, maar dan sloeg het noodlot toe. Door een probleem met de gennaker hing zeil in het water achter de boot. ESP 88 passeerde de en de Zweden hadden hun fout weggewerkt door een nieuw zeil te hijsen. Maar, de Spanjaarden zouden hun leiding niet meer afgeven en wonnen de race en de 2de divisie.

Bij Team Shosholoza aan boord hadden een penalty aan hun been in de pre-start tegen Mascalzone Latino-Capitalia Team, maar Zuid Afrika speelde het spel der shiften goed en kwamen eerst aan de bovenwindse boei. RSA 83 bouwde een mooie voorsprong op en op ongeveer 200 meter voor de finish namen ze de kans om hun penalty te draaien. Het manoeuvre was goed uitgevoerd maar net iets te zenuwachtig. Tomasso Chieffi draaide iets te snel aan het carbon wiel om zo snel mogelijk te kunnen finishen en ITA 77 stak hen voorbij en ging met de winst lopen op 4sec verschil.

United Internet Team Germany won van China Team, al hadden ze de match niet cadeau gekregen. De match tussen Areva Challenge en +39 Challenge ging naar de Fransen, met Thierry Peponnet die 1 minuut en 25 seconden voor Iain Percy eindigde.

Final Standings - Act 12 Round Robin:
1. Emirates Team New Zealand (NZL84) 11-0
2. Luna Rossa Challenge (ITA86) 10-1
3. Alinghi (SUI75) 8-3
4. BMW Oracle Racing (USA87) 8-3
5. Desafí­o Español 2007 (ESP88) 7-4
6. Mascalzone Latino Capitalia (ITA77) 6-5
7. Victory Challenge (SWE63) 6-5
8. Team Shosholoza (RSA83) 3-8
9. Areva Challenge (FRA60) 3-8
10. +39 Challenge (ITA59) 3-8
11. United Internet Germany (GER72) 1-10
12. China Team (CHN79) 0-11

Foto © Carlo Borlenghi

www.americascup.com
Discussieer hier

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: