Commodore’s Cup 2006: War on the Solent!

  • Author: entityone
    Date: vr, 30/06/2006 - 02:11

Het begon gisteren al, bij het vertrek van de coastal race: het Franse ‘Team Bleu’ had blijkbaar de wedstrijdinstructies niet goed gelezen, en zeilde merktekens 1 & 2 prompt aan de verkeerde kant voorbij. Protesten knallen natuurlijk over en weer vanop alle andere deelnemers.

Daar waar de Fransen in het begin aan de ‘groene tafel’ slechts 10% straftijd hadden gekregen, zorgde hoger beroep van de andere, voornamelijk Ierse en Engelse deelnemers ervoor dat dit werd omgezet in een pure DSQ voor de drie schepen. "Logisch eigenlijk", vertelt Luc Geirnaert van de OXYGEN: "we hadden het zelf ook te laat gezien, en zijn daarom teruggekeerd om de merktekens wel juist te ronden. Volgens mij zijn er zeker ook andere schepen dan enkel de drie Fransen in de fout gegaan." Resultaat van de beslissing van de wedstrijdjury was wel dat ‘France Bleu’ haar vierde plaats kwijt was en nog eens twee Britse teams moest laten voorgaan.

De Franse revanche bleef niet uit: vandaag zette teamleider Géry Trenteseaux met zijn First 44.7 COURRIER DU COEUR met een eclatante 1ste en 2de plek orde op zaken. Ook de andere Fransen waren erop gebrand om de Britten en Ieren mores te leren. Misschien zelfs ietsje té gebrand, want in al het wedstrijdgewoel stak tijdens de tweede manche, toen de wind het weerom liet afweten, de Franse boot AON (X-43) haar boeg in de flank van stalgenote PAPREC RECYCLAGE (Synergia 40). "Een scheur van minstens een meter", becommentarieert Luc Geirnaert, "ik ben daarnet even gaan kijken en het is echt indrukwekkend. Hopelijk voor de Fransen krijgen ze het tijdig hersteld".

Iemand die het op donderdag ook goed deed, was Mark Flamand, stuurman op de SWISSLIFE (Grand Soleil 37). Tijdens de eerste inshore, gezeild bij een zacht 10-12 knopen sterk briesje, startte onze sigaren rokende ‘Hollander’ bij de pin end, na eerst met tacticus Frans Hinfelaar de stroomatlas goed bekeken te hebben. Dankzij de snelheid van de boot en de vrije wind rondde de SWISSLIFE als eerste het bovenwindse merkteken, waarna ze de vloot kon controleren. Een prachtresultaat! Tijdens deze eerste manche moesten de deelnemers ook verplicht rond een merkteken vlakbij de Royal Yacht Squadron -de stamkroeg van de lokale zeilclub- waar sowieso nogal weinig ruimte is. Op het moment dat de klasse 2-schepen allen samen onder spinnaker kwamen aangestormd, regende het protesten om ‘Water!". Een deelnemer ging zwaar in de broach om een andere te ontwijken, maar raakte daarbij nog een ander schip. "Het leuke hieraan is dat we momenteel reeds vijfde staan voor deze race. En ik verwacht, met de protesten die nu nog bezig zijn, dat we uiteindelijk zelfs vierde zullen eindigen", glundert Luc: "Niet slecht voor ons".

Door de protesten van donderdag liggen de drie Ierse teams nu wel erg dicht bij elkaar, zij het met ruime voorsprong op de vierde, het Britse ‘White Team’. Slechts 2,75 punten houden nummer drie van de eerste plaats in de rangschikking. Het tweede Ierse team ‘Orange’ was vandaag erg agressief op het water tegenover rechtstreekse concurrenten van het ‘Green Team’, dat nu nog uitloopt in de protestkamer. Hopelijk slaagt de Ierse teamleider erin de brokken te lijmen, zodat het landenklassement hen uiteindelijk niet ontglipt. Het moet al erg tegenslagen, maar niets is onmogelijk: de punten van de lange offshore tellen immers dubbel, en het zou niet de eerste keer zijn dat de uiteindelijke beslissing hier pas in de laatste wedstrijd valt.

Morgen staat er eerst een kleine inshore op het programma, waarna de boten klaargemaakt worden voor de lange nachtelijke offshore. "Er is weerom weinig wind voorspeld voor morgen", zucht tenslotte mijn gesprekspartner aan de andere kant van de lijn, "maar gelukkig heeft de wedstrijdleiding geleerd uit de fouten van de vorige editie, toen ze met zero wind opteerden voor het langste parcours. Ze hebben beloofd dat dit jaar niet te herhalen." De zeilers zullen dit keer zeker op tijd thuis zijn, want op maandag drie juli worden velen al op kantoor verwacht. Je kan tenslotte niet een heel week lang iedere avond zomaar ongestraft staan aan te schuiven op een Cowesiaanse barbecue of ander zeilersfeestje. Nietwaar Luc?

Foto: SWISSLIFE, Design : GS 37, Team NED © Daniel Forster

Rolex Commodores' Cup

Discussieer hier over de Commodore’s Cup 2006

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: