Emirates Team New Zealand wint de Louis Vuitton Act 12 en het seizoen

  • Author: Yan T.
    Date: ma, 03/07/2006 - 11:43

Met nog geen minuut te ging Dean Barker overstag en liep achter zijn tegenstander door naar de rechtse kant van de startlijn. Hij veranderde van kant en koos voor een start bij het startschip. Dat dit de juiste kant was bleek uit de kleine voorsprong dat hij had opgebouwd. Bij de eerste boeironding lagen de Zwitsers 9 seconden achter. De Kiwi’s voelden zich niet echt comfortabel met de Zwitsers die zo in hun nek lagen te hijgen, en ze gijpten naar de linker kant van de baan. Wanneer beide schepen elkaar kruisten, kwam Alinghi tegen volle snelheid af over bakboord en zette zo NZL 84 onder druk om te gijpen. Een manoeuvre dat niet zo vloeiend ging als dat ze zelf zouden gewild hebben, Alinghi passeerde langs lij en behield de controle tot over de finish. 1-1 dus.

Desafí­o Español veegde de vloer met Mascalzone Latino-Capitalia die in boothandelingen duidelijk de zwakkere waren. Let op, Mascalzone ging eerst om de bovenboei en trok toen de spi in een deftige zandloper. Het was zo erg dat ze het zeil terug aan dek moesten laten zakken. En als dat dan nog niet genoeg was, ging de spi dan ook nog eens te water, wat het schip nog meer afremde. Mascalzone Latino-Capitalia kon uiteindelijk een ander zeil hijsen maar de schade was onherstelbaar. Desafí­o Español knalde weg naar een overwinning en claimde zo de 5de plek in de Louis Vuitton Act 12.

Victory Challenge verlengde de "petit final" match tegen Shosholoza met een mooie overwinning tegen Shosholoza. De Zuid Afrikanen lagen 8 seconden achter bij de 2de bovenwindseboei en Shosholoza kon weglopen van Victory Challenge en een paar shiften nemen in hun voordeel. Maar Victory Challenge verdedigde haar plaats die ze behield tot over de finishlijn. Beide schepen eindigden deze serie met een protest vlag.

RACE TWO
Zowel Emirates Team New Zealand als Alinghi gingen op snelheid over de startlijn op het schot, maar het waren de Kiwi’s op links die eerst winst boekten. Emirates liep voor Alinghi en veranderde twee maal van kant in een poging om de beste shifts en windbanen te nemen. Op een gegeven moment kon Emirates Team New Zealand niet voor Alinghi (over bakboord) lopen en klapte dan maar juist onder hen en duwden hen boven de layline. Ze hadden toen 12 seconden op Alinghi aan de boei.

Op het voordewindse rak echtte Emirates niet veel belang aan Alinghi die hoog zeilde in een poging om over de Kiwi’s te komen en hen mee naar boven te lokken. Maar Dean Barker hapte niet toe en zeilde laag. Alinghi lag teveel achter om nog voor onheil te kunnen zorgen en de Nieuw Zeelanders wonnen de race.

Victory Challenge won deze race in de pre-start wanneer Shosholoza volledig stil lag na een wel erg lange dial-up. Toen beide schepen terug vielen waren het de Zweden die iets sneller konden accelereren en overstag gingen naar de startlijn. De Zuid Afrikaanse stuurman stak zijn armen de lucht in uit frustratie. Op het moment dat Shosholoza startte hadden de Zweden al 100M voorsprong.

Maar Shosholoza klom terug op in deze race en Victory Challenge kon niet echt genoeg uitlopen om het wat rustiger aan te gaan doen. Victory Challenge won de race en verzilverde daarmede een zevende plaats in de Louis Vuitton Act 12.

Louis Vuitton Act 12 - Provisional standings

1. Emirates Team New Zealand
2. Alinghi
3. BMW ORACLE Racing
4. Luna Rossa Challenge
5. Desafí­o Español 2007
6. Mascalzone Latino-Capitalia
7. Victory Challenge
8. Shosholoza
9. Areva Challenge
10. +39 Challenge
11. United internet Team Germany
12. China Team

foto © Carlo Borlenghi

www.americascup.com
Discussieer hier over de America's Cup

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: