Transatlantisch record: finish in zicht!

  • Author: entityone
    Date: do, 06/07/2006 - 12:49

Zondagnamiddag om 13u00’06 vertrok de maxi-catamaran ORANGE 2 van Franse schipper Bruno Peyron vanuit New York in een poging het bestaande record van de PLAYSTATION te verbeteren. Nu, woensdagavond 20u00 GMT, na ‘amper’ 81 uur varen, is de grote maxi-cat nog slechts 462 mijl verwijderd van de Lizard Point.

Het hangt nochtans weer aan een zijden draadje: vorige nacht voelde de bemanning dat de OPRANGE ‘iets’ raakte, en nader onderzoek leerde dat het bakboordroer in de klappen deelde... Maar groot mysterie: er is een stuk verdwenen uit de achterkant van het roer. Dat moet na de aankomst nader onderzocht worden. De ORANGE veranderde na het vaststellen van de schade van strategie om het beschadigde roer zoveel mogelijk te ontlasten: het is voortaan verboden om sneller dan 30 knopen te varen (...) en ook de koers wordt licht gewijzigd. Zo zullen ze pas op het allerlaatste moment gijpen om op de lizard aan te sturen, enkel om het beschadigde roer te ontlasten. Want de averij is blijkbaar toch ernstig, zo leren we uit een radiogesprek tussen het walteam en Bruno Peyron: "De catamaran is nu erg moeilijk te besturen. Het vereist uiterste concentratie om de boot op koers te houden, we varen echt op de limiet van het kapseizen. Ook de vermoeidheid valt nu duidelijk af te lezen op de gezichten van de crew." Bruno Peyron weet nu al dat ze de recordtijd die ze wellicht morgen gaan vestigen, nog kunnen verbeteren. Dat biedt weer hoop voor de andere maxi-multihulls.

Voorwaarde is wel om van een perfect meteovenster te kunnen genieten: toen de ORANGE van start ging, had er dagenlang weinig tot geen wind gestaan op het traject toen zich stilaan een deprssie vormde over de VS, ten noordwesten van New York. snelheidToen bleek dat deze depressie het traject min of meer zou gaan volgen, werd het startsein gegeven: de ORANGE kan door haar snelheid de depressie gemakkelijk bijhouden en zich in een ideale windhoek blijven zeilen. Eigenlijk is het dus heel simpel.

Niet alleen Franck Cammas, wiens grote maxi-trimaran GROUPAMEA 3 net te water is gelaten, Francis Joyon, die een nieuwe IDEC-trimaran laat bouwen naar een ontwerp van Nigel Irens, of Pascal Bidegorry, de schipper van de te bouwen maxi multihull BANQUE POPULAIRE vinden dit een geruststelling, ook Thomas Coville die een nieuwe SODEBO maxi-trimaran in aanbouw heeft, is best blij dat de ORANGE vaart moet minderen zodat het record enigszins ‘verbeterbaar’ blijft. Je merkt het al: het zal nog een tijdje druk blijven op de Noordatlantische route de volgende jaren.

Ter info: Peyron & Co moeten vrijdagochtend om 4u28’12" GMT bij de Lizard Point zijn om het record van de PLAYSTATION (Steve Fossett) te verbeteren.

foto © Gilles Martin-Raget

Alle cijfertjes en kaartjes en alle nieuws (FR & EN) via de Orange Sailing Team website

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: