
De start van de tweede etappe werd vorige week dinsdag uitgesteld omwille van te veel wind uit de verkeerde richting. Dat is nu helemaal anders. De voorspelling dat het na enkele dagen zou gaan kwakkelen is uitgekomen. Om de haverklap wisselt de leiding.
De Belgische Ecover 650 heeft een tijdlang aan de kop gelegen van de terugetappe van de zeilrace van en naar de Azoren. Te zien aan de koers die hij vaart is Peter Laureyssens zeker van zijn zaak. Door recht op Finisterre, de noordelijkste kaap van Spanje, aan te sturen, hoopt hij duidelijk vanuit een gunstige positie te kunnen herstarten van zodra de beloofde wind doorzet.
Zoals het meestal gaat wanneer de wind afzwakt vlak na de start heeft het enkele dagen geduurd eer er een overzicht kwam in de vloot. De Ecover 650 stootte na twee dagen door tot aan de kop en nam zelfs voor enkele uren de leiding. Maar weinig wind betekent ook geen zekerheid. Op amper een halve kilometer kan er plots weer wind zitten, Peter heeft dat ondermeer tijdens de voorbije Mini Fastnet nog mogen ondervinden. Dat verklaart dus de grote schommelingen in het klassement De Ecover 650 ligt momenteel 4de in de meest zuidelijke positie van deze kopgroep.
Het leven aan boord is ronduit slopend, bij iedere winddraaiing moeten de zeilen aangepast worden. Niet zelden worden zeilen gehesen en gespreken om een paar minuten later weer te worden gewisseld. Iedere minuut zonder concentratie vertaalt zich in plaatsverlies. Het is duidelijk dat de zenuwen gieren en de slaap tot een strikt minimum herleid wordt. Zelfs de plaats waar de schipper zit of ligt is van invloed op de bootsnelheid. Iedere rimpeling op het water geeft aan waar meer wind zit en dat stootje moet je dus meepikken.
De huidige koploper, Bretagne Lapins met David Sineau aan boord, is nog 500 zeemijlen van de finish in les Sables d’Olonne vandaan. De Ecover 650 ligt daar 27,8 zeemijlen achter. Wat, gezien de nog af te leggen afstand nog alle mogelijkheden op een podiumplaats voor deze etappe openlaat. De Ecover 650 heeft bewezen voldoende sneller te zijn om deze achterstand weer in te lopen. Veel hangt er vanaf wanneer en vanwaar de wind weer zal doorzetten. Vast staat al wel dat die bries vanuit het westen zal komen. Daar gaan de achteropkomers, met meer dan 300 zeemijlen achterstand, het eerst van profiteren. Logisch gezien zouden zij die achterliggen dus eerst de turbo kunnen aanzetten. Enige kritische bedenking: volgt de huidige weersevolutie wel een logisch patroon?
En nog bedenking: hoe zit het met de voorraad voedsel en drinkwater, want deze etappe zou acht tot negen dagen duren. Door de huidige weersituatie is het voorlopig onmogelijk om de aankomsttijd te berekenen. Peter is daarop voorzien: van zodra de wind afneemt rantsoeneert hij de voorraden. En er is ook een noodreserve drinkwater aan boord.
Meer insiders info via het ClubRacer forum