Verkeerd gebruik Epirb en VHF kost Peter Laureyssens 8u straftijd

De laatste fase van wedstrijd Les Sables - Azoren - Les Sables is ingezet.

Peter Laureyssens heeft gekozen voor een route die dicht bij de rumbline ligt naar Les Sables, anderen kozen voor een meer noordelijke route en dit was voorlopig een beter keuze, teruggezakt naar de 5e positie had hij vanmorgen een achterstand van 39 mijl op de leider, de Bretagne Lapin, met nog een 260 mijl te gaan.

Alles zal nu afhangen van het hogedrukgebied dat een kern heeft ten westen van Spanje, met een wig boven de Golf van Biscaje, de leiders zitten nu nog in redelijk licht weer maar het verschuiven van die wig bepalen wie goed heeft gegokt en het eerst in meer wind zal terecht komen. Voorspellingen geven aan dat het hogedrukgebied echter voorlopig gewoon blijft liggen.

8u straftijd!In elk geval is er nog niets verloren wat deze etappe betreft, de wedstrijd zelf zit er niet meer in, niet in het minst omdat Peter in de eerste etappe 8u straftijd heeft gekregen, 6u omdat hij op een bepaald ogenblik bij zijn technische problemen met de roeren de verkeerde Epirb knop had ingedrukt, knop 2 i.p.v. knop 1 (Knop 1: Technische problemen maar alles onder controle; knop 2: kom mij halen, toestand ernstig; knop 3: boot gezonken) en 2u straftijd voor het bij de finish openen van zijn noodpakket om zijn VHF te gebruiken.
Toch gaat het ongetwijfeld nog een spannende finale worden.

foto © Mark Meulemans

Meer insiders info via het ClubRacer forum

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: