
Peter Laureyssens kiest een extreme koers om alsnog een podiumplaats te behalen in de terugetappe.
Kan Peter Laureyssens met een omwegje naar een zone met meer wind vijf voorliggers verschalken? Hoe belangrijk de inschatting van de wispelturige windomstandigheden wel kan zijn ondervindt onze schipper aan den lijve. Gisteren nog vierde en met het hoogste snelheidsgemiddelde van de kopgroep, vandaag verbeten op zoek naar een tubo-boost. Van de armen laten zakken is op vijftig mijl van de finish zeker geen sprake, het is nu een kwestie van de snelheid uit te spelen door wind te gaan opzoeken waar die is.
Tijdens deze etappe koos de Antwerpenaar voor een eigenzinnige koers. Het risico dat hij vanuit zijn zuidelijke positie tegen een noord oostelijke wind zou moeten opboksen viel weg toen de wind uit het noord-noordwesten inzette. Gisteren was zijn op een podiumplaats erg reëel. De wind bleef gunstig, en zijn opmars naar de kop van de vloot liet zich raden door een superieure bootsnelheid. De Ecover 650 lag op nog geen 7 zeemijlen van de leider toen: Isabelle Joschke met wie Peter de Mini Fastnet gevaren heeft.
Maar 12 uur later, op amper 50 zeemijlen van de finish, werd duidelijk dat vier andere zeilers de meteorologische binnenweg hadden gevonden. Dat extra knoopje wind en die iets noordelijker positie leverde hen een gemiddelde versnelling op, waardoor de gedoodverfde favoriet David Sineau (Bretagne Lapins) naar de kop kon doorstoten. Ecover 650 verloor drie plaatsen en verschoof naar de zevende positie, zijn grote rivale Isabelle Joschke verloor er zelfs vier.
De positiekaart van half drie vanochtend laat zien dat Laureyssens plots een heel noordelijke positie heeft ten opzichte van de rechte lijn naar de finish. Het is niet duidelijk of hij hiermee de voorliggers denkt voorbij te kunnen steken, omdat daar meer wind zit. Of dat hij de achteropkomers wil controleren?
Meer duidelijkheid hierover bij zijn finish, die rond de middag verwacht wordt.
Meer insiders info via het ClubRacer forum