Azorenrace wordt voor Peter Laureyssens fataal: zonder accu’s gaat het niet

Gebrek aan elektrische stroom in de tweede etappe van de Azorenrace wordt Peter Laureyssens fataal.

Twee dagen na de start zijn de accu's leeg, ze laden niet meer op. Van dan af moet Laureysens alles manueel doen. Als dan nog zijn reserve handheld GPS in zee verdwijnt, is het nog een krachttoer om als negende te finishen in Les Sables d'Olonne.

"Na twee dagen was de elektrische stroom gewoonweg op", zegt Peter Laureyssens die duidelijk een teleurstelling uit de kaakspieren moet wegkauwen. De elektriciteit op zijn zeilboot is noodzakelijk om diverse toestellen aan boord te laten functioneren: de GPS, de weinige navigatie-instrumenten, de automatische piloot. Hij wist dat de last minute optie om de gebruikelijke gelaccu’s te vervangen door de beduidend minder wegende Lithium een risico qua laadcapaciteit inhield.
Laureyssens "Ik ben in de eerste etappe met lege accu’s bij de Azoren aangekomen, maar dat hadden we ook zo voorzien. Maar nu ging al na 48u. de accumeter dramatisch omlaag. Zonder dat ik dat kon verhelpen moest ik alles manueel doen, sturen en navigeren. Het enige waar ik nog kon op rekenen was een draagbare GPS die ik, om die batterijen te sparen, maar om de paar uur opzette. Daarmee kon ik de volgende koers bepalen."

Gelukkig was het eerste deel van de race, tot voorbij kaap Finisterre, Noord Spanje aan de wind. De boot laat zich gemakkelijk besturen en rusten kon Laureyssens door het roer met een touwtje vast te binden. Niet echt efficiënt, maar hij kon zich toch in de kopgroep handhaven en zelfs voor zes uur de leiding nemen.

"Het grote débacle is gekomen op de nacht voor de finish. Ik lag boord aan boord met Bretagne Lapins. Er zijn heftige windstoten over ons heen gegaan, de twee boten sloegen vrijwel samen plat op de golven. We zeilden onder volle tuigage, dus met de grote spinnaker op. Bij mij is die onder de boot terecht gekomen. Terwijl David Seneau met twee handen aan zijn zeilen kon werken en in een mum weer op topsnelheid voer, moest ik sturen, het zeil weer bovenhalen en de boel op gang krijgen. Vier pogingen om weer met de grote spinnaker te vertrekken mislukten daardoor. Tegen dat ik een vervanging voor het grote voorzeil er op had staan, waren we vier cruciale uren verder. Bovendien was mijn pocket-GPS van dek gespoeld, dus moest ik verder op gegist bestek (manuele navigatie). Dat betekent de kompaskoers verder volgen tot ik ergens uitkwam. Het heeft nog een hele tijd geduurd eer ik aan de bakens en kenmerken van de kustlijn kon zien dat ik voor Ile d’Yeux zat, een dertigtal mijl ten noorden van de finish."

Laureyssens is gefrustreerd. "Over de boot en zijn capaciteiten heb ik geen enkele twijfel. Sterker, nu ik deze Azorenrace gevaren heb, ben ik er nog beter mee vertrouwd en ben ik zeker dat het einde niet in zicht is. Als ik mij ten volle op de tuning tijdens het zeilen kan toeleggen, in plaats van te sturen en alle informatie manueel bij elkaar te harken, dan zal het alleen maar sneller en vlotter gaan. Bovendien heeft de vereiste alertheid en de zware omstandigheden mij fysiek gesloopt. De laatste 48 uur had ik alweer niet geslapen, dat zal de zaak niet vooruit hebben geholpen."

"De frustratie is des te groter omdat ik geen enkele race, ondanks een tweede plaats in de Mini Fastnet, goed heb kunnen afmaken. Er was ofwel een meteorologische domper (vnl. windstiltes) ofwel een technisch euvel. Er staat veel werk voor de komende wintermaanden op het programma."

Maar eerst nog De Chrono 650 begin september en de Challenge Mini eind september plus de officiële doop van de Ecover 650 in Antwerpen en wellicht de Antwerp Race vooraan in oktober.

foto © Stéphanie GASPARI

Meer insiders info via het ClubRacer forum

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: