Team Holmatro wint Centomiglia in multicento klasse

Op zaterdag 9 september 2006 won het VX 40 Team Holmatro de debuterende Multicento-klasse tijdens de 56ste Centomiglia. Na ruim acht uur en honderd mijl racen over het Italiaanse Gardameer, kwamen schipper Andreas Hagara (AUT) en zijn bemanning als derde boot en eerste multihull over de finishlijn in Bogliaco.

Hoewel de cats een langer parcours aflegden dan hun concurrenten in de snelle Libra-klasse, kwam de Duitse Joschi Entner met zijn Libra Principessa slechts een paar minuten voor de Volvo Extreme 40 binnen. De Italiaanse Libra Clandesteam met Carlo Fracassoli aan het roer, pakte een klein kwartier eerder de line honours. De condities waren zaterdag nogal uitzonderlijk, aangezien de gebruikelijke ochtendbries uit het noorden (de peler) uitbleef. De zeilers moesten het met een zuidenwind van ongeveer acht knopen en bewolking doen. Pas halverwege de middag kwam de ora uit het noorden opzetten, maar die bleef zwak. Een groot deel van de 350 deelnemende jachten haalde pas laat in de avond of ’s nachts de eindstreep.

Tegen acht uur ‘s ochtends verzamelden de deelnemers zich vanuit alle hoeken voor de haven van Bogliaco, waar de kraan sinds 4.00 uur al overuren maakte. Om half negen klonk het startschot, waarna de bontgekleurde vloot onder spinnaker richting het noordelijkste puntje van het Gardameer voer. Terwijl twee straaljagers over het water scheerden, had Team Holmatro een vliegende start als onderste boot op de lijn. Hagara: "Net voor het schot nam de wind af, maar gelukkig waren we op tijd." Vijfentwintig minuten later had de VX 40 al een voorsprong van bijna een kilometer en leken de vier Libra’s stil te staan. Die voeren weliswaar dieper, maar konden de nieuwste generatie carboncat niet bijhouden. Daar waar ze gewend waren om alleen op kop te liggen, bleef ook nog eens de M20 cat van Goran Mastrom (SWE) bij ze in de buurt. Het was uiteindelijk Team Holmatro dat in Riva ruim als eerste om de boei ging. Aan boord zat de Italiaanse multihull-legende Giovanni Soldini, die normaal actief is op 60 voet trimarans en in zijn carrière ondermeer de Around Alone en Atlantic Alone won. In Italië geniet hij de heldendomstatus en dat was gedurende en na de race duidelijk te merken aan de grote belangstelling voor zijn persoon. De overige bemanning bestond uit Pablo Soldano van Ullman Sails (ITA), Alberto Sonino (ITA) en Gerd Habschli (AUT). Terwijl de VX 40 tussen de indrukwekkende rotswanden aan een lang kruisrak begon, hadden de meeste teams nog veel mijlen in noordelijke richting voor de boeg.

Twee extra lussen maken verschil
Bij Bogliaco ging Team Holmatro, aangemoedigd door de menigte op de wal, om 12:20 uur als eerste door de gate. Dit jaar maakte de multihull-klasse voor het eerst deel uit van de Centomiglia. Negentien catamarans en trimarans begonnen aan de lange uitdaging en legden een langer parcours af. In plaats van een directe koers naar de zuidelijke boei in Desenzano, moesten ze in Bogliaco twee extra lussen varen. De eerste Libra, de Duitse Principessa, ging om 12.40 uur door de gate en kon direct doorgaan, terwijl de Volvo Extreme 40 intussen aan zijn laatste kruisrak bezig was. Tegen de tijd dat Team Holmatro zijn weg kon vervolgen naar Desenzano, lagen er drie Libra’s op kop. Hoewel de M20 Marstrom als tweede bij de gate arriveerde, verloor de 20-voet carboncat definitief de strijd met de Libra’s door de extra af te leggen mijlen. Hagara en zijn mannen wisten één Libra in te halen en gingen het gevecht met de tweede aan. Die was onder de kust met de Italiaanse Clandesteam aan het matchracen. Hagara koos voor het midden om daar een bries op te pikken. Toen de wind naar het noorden draaide, ging de genaker op en werd het gat met de Duitse Principessa gedicht. Net voor de boei werd viel de druk in de zeilen weg en dreef de VX 40 bladstil verder. De Libra’s konden enige bootsnelheid vasthouden en liepen dus hard uit op Team Holmatro. De Clandesteam kon als eerste de terugweg inzetten.

Derde over de lijn
Aangezien het enige tijd duurde voordat de wind iets aantrok, verloor Hagara zijn derde positie aan de Hongaarse Libra Brokernet Winterthur. In dit extreem lichte weer werd het verschil tussen de twee boottypes duidelijk zichtbaar. De Holmatro-bemanning was grotendeels op de lijromp bij de voorbeam te vinden, terwijl op de Libra’s mensen in trapeze hingen. Hagara: "In het begin van de race zochten we voornamelijk naar windbanen. Naarmate het lichter werd, keken we ook naar de shifts." Die strategie wierp vruchten af, want ze behielden de aansluiting. Toen de druk begon te bouwen, schoven ze weer op naar de derde plek. Achtervolgd door tientallen toeschouwerboten en een helikopter pakte de Italiaanse Clandesteam om 16.35 uur de line honours. Intussen liep Team Holmatro hard in op de Duitse Principessa. Als de Nederlandse cat om 16.48 uur door de finish gaat, is het verschil met de tweede Libra slechts een paar minuten. Hagara: "Ik ben zeker blij met dit resultaat, want we hebben in onze klasse de Centomiglia gewonnen. We konden de strijd aan met de Libra’s, maar dan moet je natuurlijk wel dezelfde baan varen. Je kunt de twee gevaren banen nu niet met elkaar vergelijken voor wat betreft de line honours." Giovanni Soldini was het daar roerend mee eens: "Ik denk niet dat er dan veel zou veranderen, want wij vallen stil onder de vijf knopen wind."

De einduitslag van de Multicento is gebaseerd op twee races: de vorige week gevaren Trofeo Riccardo Gorla (50 mijl) en de Centomiglia (100 mijl). Team Holmatro won beide en is daarmee de onbetwiste nummer één onder de deelnemende multihulls.

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: