Solo Zeilen: Roaring Fourty realiseert de Route du Rhum kwalificatie op zijn sokken

Michel Kleinjans maakte zijn 1000 zeemijlen lange kwalificatietocht af aan een hels tempo. Hij zeilde "tussen de bedrijven door naar het Noorse Stavanger en terug, non-stop en solo.
Zijn deelname aan de Route du Rhum is hiermee verzekerd.

De kwalificatie van Michel Kleinjans is vlekkeloos verlopen. Op vrijdagavond hadden boot en schipper al de helft van het traject afgelegd. Iets voorbij Stavanger, Noorwegen, kon een 180° bocht gemaakt worden. Kleinjans "Ik had eerst gedacht om naar de noordpunt van Schotland te varen, maar dat was te veel aan de wind. En bovendien, er kwam 35 knopen wind op mij af, dat was er iets te veel aan. Afvallen, dus"

Topsnelheden
Toch slaagde Kleinjans erin om topsnelheden uit zijn boot te halen: een nieuwe gennaker en een meter meer boegspriet dat wil helpen. Een paar uur dertien knopen gemiddeld maken is dan het prettige gevolg. Weinig slapen om veel zeil te wisselen ook.

"Op de terugweg, in het laatste stuk, viel de wind weg, dat begon al van bij het passeren van Hoek van Holland. Ik was daarvoor ver van de wal weg gebleven en gelukkig maar, anders had ik een dag langer op zee gezeten." Vanuit het wedstrijdcentrum van de Route du Rhum is hij de hele tijd via een satelliettracker gevolgd geweest, er is geen logboek af onder bewijs bij komen kijken.

Technische inventaris
Kleinjans had tijd genoeg om een grondige inventaris te maken van wat er nog allemaal aan de boot moet gebeuren. De elektronica en vooral de satellietcommunicatie zijn zwakke punten, maar dat wist hij al. Ook de synchronisatie tussen alle instrumenten zal heel wat aandacht vragen. "Een beetje afwijking op een instrument en je hele strategie gaat naar de maan, omdat je je of foute gegevens baseert" vindt Kleinjans. Nog een paar nieuwe zeilen ook. "Ik neem er wel te veel mee, dus ook wat oude, maar ik denk niet dat ik kan permitteren om mijn kansen verloren te zien gaan omdat er een spi ontploft. In de passaat en de doldrums wil dat wel eens voorvallen, ja. Over het hele traject eigenlijk", grapt Michel. Wat dan weer een positieve bevestiging was: zijn de recent geïnstalleerde steekzwaarden. De autopilot moet minder werken omdat het schip aanzienlijk beter op zijn rails blijft. Er zal nog wel wat schuurwerk bij komen kijken, want de zwaarden omlaag duwen gaat moeizaam, ze weer ophalen is nog moeilijker.

De tijd gaat snel
Kleinjans heeft er net vijf dagen en één uur over gedaan over iets meer dan duizend mijl. Hij startte woensdag de dertiende en meerde weer in Zeebrugge aan op maandagochtend de 18de. Dat betekent dat de Roaring Fourty een gemiddelde van 8,6 knopen heeft gehaald over het hele traject waarover het amper een paar uur lang echt hard heeft gewaaid.

Reden te meer om uit te kijken naar de 29ste oktober, de dag van de start van de Route du Rhum.

De website www.michelkleinjans.be werd grondig hernieuwd. Je vindt er Kleinjans' indrukwekkende palmares op plus verslagen en interviews. In de toekomst kan je hier ook de real time prestaties van Michel op volgen in de Route du Rhum, wellicht de meest gemediatiseerde zeilrace van Frankrijk en de rest van zeilwereld.

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: