ICE in de volgende Volvo Ocean Race?

Het zal geen waar zijn zeker… maar toch, het is niet onmogelijk! Ik zie u al glimlachen want Eddy Lekens, Ice voor de zeilersvrienden en de stichter van ClubRacer, zou best wel eens binnen onafzienbare tijd regelmatig berichten en video kunnen publiceren van op een surfende VOR 70 ergens in het midden van een oceaan.

Leest u het zelf maar na: want de Volvo Ocean Race Notice of Race is gepubliceerd, en één van de nieuwigheden staat in artikel 4.1 4.1 (b) (iv) - "One crew member shall be designated as the Media Crew Member. They shall be fully trained in the use of all the on board media equipment and shall carry out media and environmental duties nominated by the Organising Authority (...)".

Wanneer je het interview met VOR-wedstrijddirecteur Andy Hindley leest in The Daily Sail (betalend), dan verneem je dat de persoon in kwestie voornamelijk een media-specialist moeten zijn, en niet een gewone 10de bemanningslid dat verantwoordelijk is voor het mediagebeuren. Kortom, ICE maakt best wel een grote kans.

Het enige waarover hij een probleem kan maken, is dat de Notice of Race ook preciseert dat de Media Crew Member niet mag deelnemen aan de manoeuvres: "The Media Crew Member shall not participate in the sailing of the Boat, in navigation nor in the maintenance or repair of the Boat." Anders gezegd: de Media Crew Member moet niet deelnemen aan de 18 maanden lange zware fysieke oefensessies aan boord noch in de gymzaal. Enkel weten wat een camera is en af en toe wat beelekes doorsturen… En daarbij: wie gaat dat nu controleren of ICE het schip af en toe niet eens door de golven stuurt. De rol van plaatselijke toerist is hem als het ware op het lijf geschreven!

Het parcours: Er is meteen ook wat meer duidelijkheid over het parcours van de Volvo Ocean Race:

Leg 1: Alicante to South Africa via Fernando da Noronja scoring waypoint
Leg 2: South Africa to the Middle East via a scoring waypoint at 20degS
Leg 3: Middle East to India
Leg 4: India to South East Asia, leaving Palau Weh, Indonesia to port
Leg 5: South East Asia to China (port 1)
Leg 6: China to China (port)
Leg 7: China to Brazil via scoring waypoints at 36degS and at Cape Horn
Leg 8: Brazil to USA leaving Fernando da Noronja to port, also a scoring waypoint
Leg 9: USA to Western Europe via a scoring waypoint on the longitude of St John, Newfoundland
Leg 10: Western Europe to Sweden
Leg 11: Sweden to the finish

Pak uw valies maar al Ice… en een gok: MEAN MACHINE?

foto © Sally Collison voor Mean Machine

Bert Janssen

Auteur:

  • Bert J.

    Van zeescout tot zeiler, van stil toeschouwer tot actief verslaggever. Even met een kwarttonner, dan rasecht en fanatiek halftonnen. Nu prinselijk op de leukste one tonner van 't Stad. 

Comments

Voor u geselecteerd: