Zeilrecords - Britse zeilopa Tony Bullimore kan het niet laten

In het verre Hobart is het weer kalm nu alle deelnemers van de Sydney-Hobert race gearriveerd zijn. De Derwent-rivier ligt er zoals vanouds weer kalm bij, de Tasmaanse vissen vinden er hun weg weer zonder tegen een kantelkiel aan te knallen.

Die kalmte is relatief natuurlijk, want aan een half-verlaten kade in de haven van Hobart ligt een oude Engelsman te wachten op zijn ‘jour de gloire’.

Tony Bullimore, die u allen nog kent van de reddingsoperatie in de Vendée Globe van 1996, toen hij op een ijskoude 9 januari 1997 ternauwernood uit zijn gekapseisde EXIDE CHALLENGER gered werd, gaat in stand-by voor een poging om het solo zeilrecord om de wereld (nu op naam van Ellen MacArthur – 70 dagen) scherper te stellen.

Sympathieke Tony zeilt met zijn trouwe 102-voet lange catamaran DOHA 2006, genaamd naar zijn sponsor die in 2006 nog een atletiekfeestje organiseerde in oliestaat Qatar. De catamaran onderging een lange voorbereiding, waarbij het schip volledig overhauled, tot op de laatste schroef na. De bejaarden onder de ClubRacers weten allicht nog dat de boot al in 1984 het levenslicht zag als de 80-voet lange FORMULE TAG van Canadees Mike Birch. Ze werd toen zo professioneel en goed gebouwd dat ze nu nog steeds als één van de sterkste boten van haar soort geldt.

27000 mijl in 70 dagen.

Zijn recordpoging zal Tony vanuit Hobart wagen, omdat hij daar nu eenmaal dichterbij de zuidelijke stormdepressies is. En hij rekent op een pak wind om zijn boot tegen voor een solozeiler duizelingwekkende snelheden, naar Kaap Hoorn te voeren. Van daaruit moet het even noordwaarts, tot aan de evenaar, en iets verder rond het Azoreneiland Flores, om dan terug zuidwaarts te keren om Kaap de Goede Hoop te ronden. Dan mag het eenvoudig weer recht naar Hobart: in totaal een kleine 27000 zeemijl. In 70 dagen. Da’s dan 386 mijl per dag. 16 knopen gemiddelde snelheid. Niet mis.

Zodra een ideaal weervenster uit de wolken opdaagt, zal Tony het anker lichten, hopend dat zijn fiere schip hem terug naar Hobart brengt. We wensen hem vanuit onze knusse (en droge) zetel alle succes toe.

Wat maten en gewichten:

Lengte overall: 31.0m
Breed: 13.0m
Gewicht: 8,3 ton
Hoogte vleugelmast: 33.0m
lengte van de giek: 10.3m (al een eindje wandelen)
Aandewinds zeiloppervlak: 350 m²
Ruimwinds: 550 m²
Designer: Nigel Irens
Werf: Canadair & GKN Westland Aerospace
Constructie: Carbon/Kevlar/Nomex honeycomb

Meer nieuws via:
www.teambullimore.com

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: