Aanval solorecord rond de wereld door een Pool

Roman Paszke maakt zich in stilte klaar

Roman Paszke, de Poolse schipper die in 1998 met zijn catamaran WARTA-POLPHARMA nog vierde werd in de eerste (en enige) editie van The Race, maakt zich in alle stilte klaar (niet meer nu dit bericht gepubliceerd is natuurlijk) om het solorecord rond de wereld aan te vallen, en liefst te verbeteren.

Dat solorecord staat zoals de gemiddelde Clubracer nog wel weet, op naam van dat lieve Engelse meisje. Roman Paszke wil absoluut dat record op zijn naam schrijven, voordat anderen zoals Thomas Coville of Francis Joyon, later dit jaar een poging gaan wagen.

Roman heeft in Zweden in het grootste geheim een nieuwe schuit laten bouwen, de BIOTON. Hij hoopt met zijn gloednieuwe maxi-cat de tijd van Ellen MacArthur (71d, 14u, 18m 33 sec) met op zijn minst enkele uren te verbeteren. Eind februari rekent Roman Paszke er op om met zijn boot aan de traditionele startlijn te verschijnen bij het Bretoense eiland Ouessant, van waaruit hij de traditionele route rond de drie Kapen (Goede Hoop, Leeuwin en Hoorn) zal volgen om tenslotte weer de koers noordwaarts te richten naar Frankrijk Non-stop welteverstaan, en zonder hulp van buitenaf.

Wie is die Pool ?

Voor Roman Paszke wordt het zijn eerste grote solo-avontuur, maar toch is deze zeilende Pool niet echt een grote onbekende. Zo maakte hij in 1997 deel uit van het Pools-Amerikaanse team op de MK CAFE, die met verve de Admirals Cup op zak stak. Twee jaar later stond hij zoals eerder aangehaald aan het roer van de WARTA-POLPHARMA, die hij naar een vierde plaats in The Race stuurde. De laatste jaren werkte hij in stilte aan de plannen voor zijn solo wereldreis, waarbij hij minutieus de reizen van zijn voorgangers bestudeerde.

Om het record van Ellen MacArthur te verbeteren, rekent Roman op zijn zeilervaring, de nodige dosis geluk en op zijn nieuwe boot, die speciaal voor deze recordpoging getekend en gebouwd werd. En dat lijkt geen toerbakje te zijn, luister maar eens: volledig uit high-performance composietmaterialen gebouwd en gebakken in een autoclaaf door het Zweedse Marström Composite in Västervik, 28 meter lang, 14 meter breed, slechts 8 ton zwaar, met een 33 meter hoge mast waaraan een grootzeil van 235 m² hangt, dat samen met een fokje van 53 m², nog eentje van 110 m² en een gennaker van 340 m² voor de nodige ecologische PK’s zorgt. Dat kan tellen, zo denken wij: meer dan 70 m² doek per ton... .

Vertrek voorzien in februari 2007

De catamaran van Paszke zal moeilijker te besturen zijn dan de redelijk eenvoudige trimaran B&Q-CASTORAMA van Ellen, maar is theoretisch een pak sneller. Groot nadeel voor Roman Paszke is dat hij maar weinig tijd voorziet om alles eens goed uit te testen: vorige week pas ging de cat te water, en volgende week al wil hij naar Falmouth vertrekken, om er in de beschutting van een haven het vertreksein af te wachten. Zodra een gunstig weervenster zich aandient, wil Roman de trossen losgooien.

De indrukken na een eerste proefvaart (een snelle oversteek van de Baltische zee) zijn in ieder geval bevredigend, hoewel er natuurlijk nog vele dingen extra aandacht nodig hebben, zoals de communicatie- en navigatiesystemen aan boord. Tien camera’s aan boord moeten het hele verhaal rond de wereld in beeld brengen. De beelden gaan via de satelliet rechtstreeks naar de schotelantennes van de Poolse publieke omroep, en naar de website www.biotonrace.itv.pl (website meldt op het ogenblik van dit schrijven nog Forbidden acces): een groep van Poolse investeerders bezorgden het Poolse biotechniologiebedrijf Bioton voldoende fondsen, zodat het het hele project van Roman Paszke kon financieren.

Als Roman in zijn solo-wereldomzeiling slaagt, wordt hij de tweede Pool die daarin lukt. In 1980 had zijn landgenoot Henryk Jaskula met zijn monohull DAR PRZEMYSLA daar nog 344 dagen voor nodig. Als Roman erin slaagt zijn boot heel te houden, dan kan hij zelfs enkel op genua 3 dat Pools record verbeteren.

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: