Zware tot helse Rolex Middle Sea race

Zware helse Rolex Middle Sea raceRAMBLER breekt wedstrijdrecord Rolex Middle Sea race.

De 90-voet lange maxi RAMBLER van Amerikaan George David eiste maandagochtend de line honours op in de 28ste Rolex Middle Sea Race. RAMBLER, geschipperd door Ken Read (PUMA-syndicaat voor volgende Volvo Ocean), verpulverde het bestaande wedstrijdrecord van de ZEPHYRUS IV gevestigd in 2000, met méér dan 16 uur. Het was de eerste keer dat de RAMBLER aan de start verscheen.

Massa’s opgevers

Het ruwe weer was erg hard voor de kleinere deelnemers (meer dan 40 opgevers), maar voor de RAMBLER was het gesneden koek op recordmaat. De uitbundige bemanning verklapte vanochtend echter dat het ook voor hen erg zwaar was geweest. Schipper Ken Read: “Toen we rond de noordwesten van Sicilië gingen, op weg naar het eiland Stromboli, haalden we gedurende 12 uur zelfs het grootzeil weg. Bij 45 knopen wind en onder stormfok en gereefd grootzeil zagen we immers niets: alles was wit rondom ons. De boot vloog letterlijk van golf naar golf. Een beetje onverwacht vonden we de goede zeilcombinatie: stormfok en genuastagzeil, dat was perfect.”

Loki achtergelatenLoki achtergelatenDe eerste helft van het parcours van Malta naar Favignana legde de RAMBLER af in 29 uur en 26 minuten; voor het tweede deel had ze slechts 18 uur nodig, en dat onder sterk gereefd tuig. Want, zoals de schipper het herhaalde: “Het moeilijkste deel van de wedstrijd was de tweede dag, toen we wachtten op het front dat moest overkomen. Het anticiperen, dat nerveuze gevoel in je maag omdat je weet dat er straks 50 knopen over dek waait, da’s mentaal hard.” RAMBLER zeilde door erg buiig weer de hele dag lang, maar ze kwam er heelhuids door. Op het moment dat de hel losbrak, zeilde ze al onder sterk gereefd zeil en kon ze ‘rustig’ verder duwen, geen paniek aan boord.

Voorluik spoelt open bij 50 knopen wind

Dankzij de gedegen voorbereiding wisten ze meteen raad toen het voorluik voor de tweede keer opengespoeld werd door één van de vele watermuren waar ze doorheen ging. “De bemanning heeft het luik terug op dek vastgeschroefd. Het lekte als een zeef en er zat een grote barst in: mijn grootste angst was dat het terug zou loskomen. We hadden wel een paar altyernatieven in huis, maar ik denk niet dat die echt werkbaar waren...”.

RamblerRamblerKen Read was wel aangenaam verrast dat ze zoveel van het bestaande record af haalden met zulke weer-en zeilomstandigheden: “Ik denk nog steeds dat er voor een recordtocht teveel wind stond. We konden de boot niet echt zeilen bij veel wind. Soms moet je gas terunemen en zeil minderen omwille van de veiligheid van boot en bemanning.

Zijn laatste opmerking spreekt boekdelen: “We hadden zeker nog twee uur extra van het record kunnen afknijpen, maar tegen dat tempo hadden ze ons evengoed met een helikopter van de boot kunnen komen plukken”. Dat laatste viel de bemanning van de LOKI wel te beurt, nadat het roer van hun Australische 60-voeter afgebroken was.

ROARING FORTY in haar element

VinettaVinettaWeinig tot geen nieuws van Michel Kleinjans (BEL) en zijn acolieten op de ROARING FORTY, tenzij dan de resultaten in IRC van de passages rond de verschillende merktekens van het parcours en de ‘position tracker’ van de website: de ROARING FORTY is goed op weg om in Class 2 de wedstrijd op haar naam te schrijven. De Lutra Open 40 van Michel voelt zich blijkbaar erg goed in de onstuimige omstandigheden van de Middellandse Zee. Eens wat anders dan een Anwterp Race vermoeden we.

Maandagavond was ze in gezelschap van de RUBINO (een 66-voets performance cruiser van de tekentafel van Judel-Vrolijk) en de VINETA (een 49-voets Reichel Pugh) op weg van Pantelleria naar Lampedusa, het laatste te ronden eiland op de terugweg naar Malta. In reële tijd ligt ze derde overall, op IRC-handicap tweede, na de RAMBLER. De boot heeft haar vakantie in het zuiden alvast verdiend.

www.rolexmiddlesearace.com

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: