Dag 7 in de Transat Jacques Vabre

Transat Jacques VabreDe vloot in de transatlantische zeilwedstrijd de Transat Jacques Vabre heeft ondertussen de passaatwinden bereikt. Met zo’n 15 tot 20 knopen sterke noordoostenwind is de ORMA- en IMOCA – vloot aan het reachen in een schitterende zee.
Aan boord is alles in orde. Al zien ze wel elke 4 uren de posities van de concurrenten op hun scherm verschijnen en kunnen ze niet vergeten dat ze wel degelijk aan het racen zijn ! En natuurlijk zeilt ieder zijn eigen race met de lokale condities waarin ze vertoeven, toch houden ze iedere concurrent nauwlettend in het oog.

MONOHULLS (IMOCA en Class 40

De IMOCA – boten, met Safran na 5 zeildagen nog steeds aan de leiding, naderen de Canarische Eilanden met een snelheid van rond de 12 knopen. Zij zouden de eilanden vannacht moeten bereiken. Een passage die toch wel met enige omzichtigheid moet gebeuren, aangezien de bergen altijd windschaduwen veroorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je racemachine voor een paar uren geparkeerd wordt.

IMOCA - SafranIMOCA - SafranDe beslissing die Marc Guillemot gaat nemen zal nauw in het oog gehouden worden door zijn achtervolgers. In het geval zijn snelheid plots zou teruglopen kunnen de jachten die nog ver genoeg achterop liggen alsnog hun koers verleggen en zo de val ontlopen. Met zes jachten die op Safran jagen binnen de 54 mijl, en Foncia en Gitana zelfs binnen de 18 mijl, staat er veel op het spel.

Ecover 3 zeilt ondertussen op een 5e plaats, zo’n 37 mijl achter op Safran. De Roxy-meiden hebben deze morgen 2 plaatsen goed gemaakt en bezetten nu de 10e plaats, 138 mijl verder dan de leiders. De staartgroep van de IMOCA-vloot heeft nu reeds een achterstand opgelopen van 2 dagen.

De 40 voeters zeilen ondertussen onder spinnaker in een 10 tot 16 knopen sterke noordoostenwind. Telecom Italia ligt nog steeds op kop en vaart ongeveer op dezelfde hoogte van Gibraltar. De ganse vloot is in de breedte verspreid over zowat 20 tot 30 mijlen, wat eigenlijk betekent dat ze niet allemaal onder dezelfde windhoek richting Madeira zeilen. De vloot zou dit eiland tegen morgen moeten hebben bereikt.

Clarke Offshore Racing heeft beslist de vloot te kruisen en vaart nu ten westen op de 6e plaats.

De meisjes op de Pindar 40 hebben hun grootzeil hersteld en zijn aan een inhaalrace begonnen, zeilend op de 21e plaats, 128 mijl achter Telecom Italia maar slechts 9 mijl achter de 20e boot.

MULTIHULLS (ORMA and Class 50)

Groupama en Banque Populaire naderen de Kaapverdische Eilanden, met Franck Cammas zeilend over bakboord en controle houdend over de blauwe trimaran die over stuurboord zeilt. Maar Banque Populair loopt gestadig in en ligt nu nog 82 mijl achter. Gitana 11 is derde op 217 mijl van Groupama.

Na de eilanden zullen de trimarans af te rekenen krijgen met de doldrums en waar een snelheidsrace zal starten in de gestadige passaatwinden. De vraag zal dan zijn hoeveel risico ze zullen durven nemen om hun boten te pushen ?

In de Class 50 zit de wind terug in de zeilen van de achtervolgers van Crèpes Whaou, die een voorsprong heeft van 234 tot 539 mijl op de concurrentie. Escoffier zeilt reeds langs de Canarische eilanden, terwijl Laiterie de St Malo op de tweede plaats net Madeira heeft bereikt ! Nog 80 mijl verder achterop vaart Croisières Anne Caseneuve.

Tussenstand op 10/11/2007 om 20u00

IMOCA :
1. Safran –
2. Ecover III
3. Groupe Bel

ORMA :
1. Groupama
2. Gitana 11
3. Banque Populaire

Class 50 :
1. Crèpes Whaou !
2. Laiterie de St Malo
3. Croisières Anne Caseneuve

Class 40 :
1. Télécom Italia
2. Mistral Loisirs
3. Vecteur Plus

www.jacques-vabre.com

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: