En daar is... ECOVER!

EcoverIn de nacht van zaterdag op zondag hebben Golding & Dubois hun ECOVER (the Third) naar de eerste plek in het IMOCA-klassement van de Transat Jacques Vabre gezeild, om die plaats (althans de hele zondag lang) niet meer af te staan.

Daarmee doet Mike Golding zijn pré-start voorspellingen weer alle eer aan (“we doen het vaak goed in zulke omstandigheden”, wijzend op de wel erg korte voorbereiding). Dat hij een beetje geholpen werd door een mislukte gijp op de SAFRAN (schoot geblokkeerd en spi onder de boot door), doet niets af aan de prestatie van de ECOVER-boys.

IMOCA: erg spannende strijd

De strijd is er, na acht dagen intensief wedstrijdvaren, nog steeds ongemeen spannend: de ECOVER heeft ‘maar’ 69 mijl voorsprong op nummer zeven in het klassement, de CHEMINEES POUJOULAT van Bernard Stamm. En de onderlinge safstanden verschillen na elk gijpmaneuver. De schepen varen voor de wind in een nooroostpassaat, en moeten dus geregeld een gijpje ‘placeren’ om op hun meest gunstige windhoek te varen.

Morgenvroeg (maandag) worden de eerste schepen bij de Kaapverdische eilanden verwacht, tegen dinsdag zullen de koplopers de doldrums aansnijden. Onnodig te zeggen dat het huidige klassement nog alle kanten uit kan, temeer omdat het veld in de breedte fel uit elkaar ligt: de schippers houden sinds enkele dagen trouw vast aan hun route-opties. Helemaal aan de westelijke kant ligt Jean Le Cam en de VM MATERIAUX, de oudste boot in de kopgroep en op papier de minst snelste. De CHEMINEES POUJOULAT en de FONCIA vinden we helemaal aan de oostelijke kant van de groep terug: ze zeilen op een boogscheut van de Mauretaanse kust.

Centraal, en haast op de rhumbline naar Bahia, varen dan de ECOVER, de GROUPE BEL, de SAFRAN en de GITANA EIGHTY van Loick Peyron. Volgens de laatste voorspellingen zijn de Doldurms nu erg actief, met een wel erg intense onweersactiviteit, vaak gepaard met rukwinden tot 40 knopen. Vast staat dat het duo dat zijn boot het eerst van de zuidoostpassaat kan laten proeven, een serieuze optie neemt op de eindzege.

ORMA: GROUPAMA op 2 dagen van een historische zege

GroupamaGroupamaFranck Cammas is ondertussen bijna door de doldrums door. Met nog minder dan 1250 mijl te gaan, 250 mijl voorsprong op de nummer twee BANQUE POPULAIRE, en nog steeds perfecte zeilomstandigheden, kan Cammas ervoor zorgen dat hij de geschiedenis ingaat als de schipper die de laatste ORMA-wedstrijd ooit heeft gewonnen. Het vel van de beer moet natuurlijk nu nog niet verkocht worden (eerst die beer schieten), maar volgens de achtervolgers is de zaak toch al beklonken. Het moet inderdaad al ferm misgaan als de zege de GROUPAMA toch zou ontglippen.

Open 50 : de vliegende pannenkoeken leiden nog steeds

Ondanks een tussenstop op de Canarische eilanden, om een probleempje aan het voorstag bovenin de mast te gaan herstellen, blijft de CREPES WHAOU met ruime voorsprong het veld aanvoeren. De LAITERIES DE SAINT MALO (moesten ook even stoppen om wat vislijnen van hun zwaard los te snijden) en de CROISIERES ANNE CASENEUVE staan machteloos tegen zo’n overmacht. Het gat bedraagt hier ook al bijna 300 mijl, en wordt met het uur groter.

Classe 40: il signore Soldini

Giovanni Soldini blijft het onderste uit de kan van zijn Verdier-ontwerp halen: de TELECOM ITALIA blijft het veld aanvoeren. De posities achter de Italiaanse boot veranderen wel: de SIDACTION (nu tweede) is één van de drie schepen die Madeira langs de westkant is voorbijgevaren, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Ook bij de Class 40 tekenen de route-opties zich duidelijker af: TELECOM ITALIA blijft rechtdoor varen erg kort tegen de rhumbline, en zal westelijk van de Canarische eilanden blijven. Meer westelijk ligt de SIDACTION, die profiteert van iets meer en iets stabielere wind. Ze wordt op de hielen gezeten door de Class 40 van Simon Clarke, de andere helft van het Britse architectenduo Owen-Clarke.

Helemaal oostelijk ligt GROUPE PARTOUCHE, die meer wind opzoekt in de smalle strook tussen de Canarische eilanden en het vasteland. De CHOCOLAT MONBANA, de ATAO AUDIO SYSTEM en de 40 DEGREES van Brit Peter Harding kiezen voor een route tussen de eilandengroep door: zij loggen momenteel de hoogste snelheden van de kopgroep.

Allemaal erg boeiend om te volgen, en vooral erg makkelijk te volgen dankzij de goede website die de organisatie op poten zette. www.jacques-vabre.com

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: