Transat Jacques Vabre - ECOVER controleert

Transat Jacques Vabre EcoverDoor erg goed op te letten en op het juiste moment te gijpen sloeg het ECOVER-duo gisteren in 24 uur tijd een gat van 50 mijl op de naaste achtervolgers in de Transat Jacques Vabre.

De concurrenten van de ECOVER is het inmiddels opgevallen dat het nieuwe Owen-Clarke design van Mike Golding enorm snel en diep kan varen bij de lichte noordoostelijke wind waarmee ze al enkele dagen te kampen hebben.

IMOCA: is er meer druk in het westen?

De andere IMOCA-schepen van de kopgroep moeten, om niet te veel mijlen te verliezen, iets hoger sturen, en dat betekent dus ook méér afstand. Omdat de oostelijke optie van de FONCIA en de CHEMINEES POUJOULAT de schippers niet bracht wat ze verwachtten, maakten ze noodgedwongen toch een slag westwaarts, om knarsetandend de ECOVER mijlenver voor hen te zien kruisen.

Meer druk in het westen? Dat laat Jean Le Cam van de VM MATERIAUX toch uitschijnen... en ook de weersvoorspellingen wijzen in die richting, ware het niet dat er de laatste tijd noganl wat verschil zit op wat de voorspekllers zeggen en wat de zeilers op het water zien.

Marc Guillemot op de SAFRAN denkt ook dat er meer heil in het westen te rapen valt, en stippelt net als de VM MATERIAUX een koers uit dwars door de Kaapverdische eilanden, op zoek naar dat ietsje meer druk in de zeilen. De ‘centrum groep’, met ECOVER op kop, gijpte intussen ook westwaarts. De schippers blijven herhalen dat de strijd nog niet gestreden is tot zolang de eerste boot zich uit de doldrums weet los te trekken. De ECOVER zou tegen vanavond als eerste het onheilspellend gebied binnenvaren.

ORMA: GROUPAMA morgen in Bahia

BANQUE POPULAIREBANQUE POPULAIREDe eindzege in deze klasse kan Franck Cammas niet meer ontglippen, zeker nu dat hij 300 mijl voorsprong telt op de GITANA 11, en nog wat meer mijlen op de BANQUE POPULAIRE. Op de GROUPAMA is de voet intussen wat van het gaspedaal: het zou te stom zijn om nu nog ongelukken tegen te komen. Dat was gisteren bijna het geval op de GITANA 11, die tegen een rotvaart van 28 knopen zijn drie rompen tegelijk in een golf boorde: de snelheid liep meteen terug tot bijna nul, en de boot begon aan een tuimeling. Gelukkig werden de zeilen tijdig gevierd, zodat de trimaran na enkele tellen terug in een normale positie op het water plonste.

Er liggen nu meer dan 1000 zeemijl tussen de nummer één CREPES WHAOU en nummer zeven DZ ENERGY, de meccano-catamaran van de familie de Carluer. De eerste vaart ook dubbel zo snel dan de rest, en weet de IMOCA 60 voeters met sprekend gemak achter zich te houden. Op de andere kleine multihulls wordt er inmiddels al eens richting mondvoorraad gekeken, want op zulk een trage transat had niemand gerekend...

In de Class 40 begint het te spannen aan de top, want via een oostelijke optie is de ATAO (Marc Lombard design) als een raket teruggekomen. De raket zou tegen vanavond de eerste plek afsnoepen van de TELECOM ITALIA. De nummer drie van de vloot, de Owen-Clarke 40 DEGREES van de Brit Peter Harding, ligt intussen al op 50 mijl... De zeilers die een westelijke optie namen, zijn er inmiddels aan voor de moeite: gisteren verzeilden ze plots in een windstilte, die hen in het klassement duidelijk geen goed heeft gedaan.

www.jacques-vabre.com

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: