ORC International gaat IMS reïncarneren

  • Author: Ice
    Date: wo, 14/11/2007 - 22:26

ORC InternationalOnlangs heeft het ORC haar jaarlijks congres afgesloten in Estoril (POR) met een aantal in het oog springende noviteiten. De meest opvallende is de introductie van een nieuwe VPP gebaseerd meetsysteem 'ORC International', die het IMS meetsysteem zal moeten vervangen vanaf 1 januari 2008.

Het 'ORC International' zal ook de basis worden voor de vereenvoudigde en goedkopere ORC-Club formule.

Volgens ORC voorzitter Bruno Finzi zou het 'ORC International' simpeler, gebruiksvriendelijker, accurater en beter rekening kunnen houden met de verschillende types zeiljachten.

De basis van de vele verschillende onderdelen van het 'ORC International' zal nog steeds uit het IMS platform komen maar de VPP (Velocity Prediction Program) software zou kompleet herschreven zijn.

Een aantal belangrijke wijzigingen:

  • Een nieuw Aero model die de verschillende zeilkrachten moet meten onder helling
  • Gebruik van Code 0 zeilen
  • Een nieuwe weerstand berekening
  • Een nieuwe oprichtend moment berekening
  • Een nieuwe formule om zeiljachten met vleugel en bulbkielen te berekenen

Fietje Judel, medeontwerper van Rolf Vrolijk als administratief medewerker van het ORC vertelt dat 'ORC International' betere meetbrieven zal opleveren voor de nieuwere zeiljachten in de huidige vloot en dat hierdoor de competitie op het water zal verbeteren.

Fietje Judel aan het woord: "With the change of the name it was clearly required to modernise the old IMS and follow the trend to "sexy" boats," vertelt hij. "Therefore ITC did concentrate their work in achieving this goal. I believe that in the future no one will blame the ORC rules for creating slow, tender and heavy boats. Light displacement and stiff boats with a lot of sail area will be treated considerably better than in the past. They will not achieve a guarantee for winning like sometimes happens with so-called "Low Tech" rules, but a well-campaigned light and stiff boat will now be able to win trophies. So the balance between the typical series production cruiser-racer and the more exciting racing boat has been moved a bit towards the racing yacht, but that does not mean that the "normal" boat has no chance any longer. They can still win, but it will not be as easy as before."

Dit verklaart natuurlijk de onlangs verschenen berichten in verschillende media waarin Fietsje Judel het IRC meetsysteem afkraakt tot het bot.

De verschillen in onze huidige vloot

Wat ons het meest interesseert zijn natuurlijk de verschillen op de huidige vloot van zeiljachten.

ORC hoofdmeter Nicola Sironi legt uit dat bijna alle zeiljachten een 4 tot 6 seconden per mijl sneller worden. De zeiljachten die het meest zullen bevoordeeld worden zijn de J-boats (vroeger zwaar gestraft in het IMS), de Open klassen, de GP klassen, de TP 52's, en alle zeiljachten met veel zeil en weinig gewicht.

De zeiljachten die het meest gestraft zullen worden zijn bv de oud Hollandse Polaris 33 en het het 40 jaar oude S&S ontwerp (aka Winsome en Pinta-M) die al jaren met een feestrating zeilen in het IMS. Deze zeiljachten zullen om en bij de 10 seconden per afgelegde mijl sneller moeten.

Meer info over 'ORC International' vind je op http://www.orc.org

Discussiëren over de reïncarnatie van het IMS kan altijd via het ClubRacer Forum

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun omnichannel E-commerce strategie en Marketing automatisatie. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: