
'PRB' en 'Paprec-Virbac 2' zijn sinds de passage van de Straat van Gibraltar en het opdraaien van de Atlantische Oceaan, een echt nek-aan-nek gevecht aan het leveren. Het was 'Paprec-Virbac 2' die van woensdag op donderdag, om 02u35 GMT, als eerste ter hoogte van Gibraltar door de zogenaamde poort was gevaren, en dit na een fel aan-de-winds duel met 'PRB'.
Met een 2 mijls voorsprong, én 60 bakken Estrella Damm bier als beloning voor hun passage door de poort als leider, zochten Dick (FRA) en Foxall (IRE) als eerstenPaprec-Virbac 2 naar de ideale route en kozen voor een iets noordelijker koers. PRB opteerde voor een directe route richting Canarische Eilanden en hadden al vlug 19 mijl gewonnen.
Rond 16u00 GMT bedroeg deze winst nog 14 mijl en leek de meer noordelijke koers haar vruchten af te werpen. En bij het laatste positie-rapport van donderdag om 18u00 GMT lagen beide open 60's op gelijke hoogte.
Deze morgen bij het openen van de eerste positie-schermen zien we dat 'Paprec-Virbac 2' nu weer de leiding heeft overgenomen en om 06u00 GMT een voorsprong van 8 mijl op 'PRB' had bijeengezeild.
Ook de rest dicht bij elkaar
75 mijl verderop word 'Estrella Damm' op de hielen gezeten door 'Temenos II'. Tussen 'Mutua Madrilena' op plaats 5, en 'Hugo Boss' op plaats 8 zit slechts 23 mijl. Alleen 'Educacion sin Fronteras' heeft de rol moeten lossen en volgt op 243 mijl, nog steeds in Mediterane wateren.
De passaatwinden die normaal binnen enkele dagen zouden moeten bereikt worden, zijn blijkbaar met de Transat Jacques Vabre meegereisd, zodat de komende dagen de routeplanning richting Canarische Eilanden complex blijft.
Stand op 15/11/2007 om 18u00 :
1. Paprec-Virbac 2 23’899 mijl DTF
2. PRB + 8
3. Estrella Damm + 75
4. Temenos 2 + 84
5. Mutua Madrilen + 95
6. Delta Dore + 107
7. Veolia Environnement + 109
8. Hugo Boss + 118
9. Educacion sin Fronteras + 243
Bron : www.barcelonaworldrace.com