Transat Jacques Vabre: De doldrums kozen voor FONCIA

FonciaSinds begin dit weekend vaart de FONCIA van ‘professor’ Desjoyeaux aan de leiding in de IMOCA-klasse.

Dankzij een koers iets ten westen van de ECOVER, heeft de FONCIA nooit veel snelheid verloren, in tegenstelling tot de GITANA EIGHTY van Loick Peyron, die lange dagen in het windstille gebied doorbracht.

De FONCIA heeft nog 350 mijl te gaan, en wordt morgenvroeg in Bahia verwacht.

Achter de FONCIA zeilden de VM MATERIAUX, de CHEMINEES POUJOULAT en de SAFRAN uit de doldrums. De CHEMINEES POUJOULAT (toch een ontwerp van 2004) verraste vele tegenstanders met deze prestatie, maar toch heeft ze deze nacht haar tweede positie moeten afstaan aan de SAFRAN, die op het reach-rak naar Bahia haar enorme potentieel laat zien. De VM MATERIAUX van Jean Le Cam kwam erg westelijk door de Doldrums heen, en bekoopt die positie nu: zij moeten hoog aan de wind naar Bahia, en niet met halve wind zoals haar concurrenten.

ECOVER kampt met motorproblemen

Het scheelde dus maar een paar mijlen, want als de ECOVER een iets westelijkere koers had kunnen aanhouden, dan had hun positie er nu veel beter uitgezien. “Het is de schuld van Loick Peyron: als die oostelijk gaat, mag je hem niet laten gaan. Ik móest hem wel volgen”, verduidelijkt Mike Golding. Op de ECOVER houden ze zich nu voornamelijk bezig met het verder ontdekken van de juiste zeilvoering in combinatie met kielinclinatie en ballastvulling.

Sinds enkele dagen lekt de gloednieuwe motor van de ECOVER liters olie. De motor is nodig voor het bijladen van de batterijen. Tot zeven keer per dag moet de bemanning de lekkende olie opvangen in een bakje, en weer in de motor gieten zodat die kan blijven draaien. Ondanks veel gesleutel blijft het ding lekken. “De shore crew gaat lekker veel werk hebben bij onze aankomst” geeft Golding nog mee, die na de vorige motorproblemen op de oude ECOVER 2 tijdens de VELUX nu probleemloos in elke garage-atelier kan meedraaien.

Pannenkoeken bereiken Brazilië

De 50-voets trimaran van het duo Escoffier-Fauconnier is er na een rampzalige doortocht van de doldrums (hun naaste achtervolgers waren op een bepaald moment tot op 50 mijl genaderd) in geslaagd om weer ruim afstand te nemen. Hun finish is voorzien voor vannacht. Dit wordt dan de derde opeenvolgende zege in haar klasse voor de rode pocket-trimaran. Eén van de doelstellingen van de schipper –eindigen voor de IMOCA’s- lijkt alvast gerealiseerd.

Class 40

De koplopers in de Class 40 maken zich intussen op hun beurt voor de doldrums. Aan de leiding varen nog steeds de Italianen op de TELECOM ITALIA. Achter hen kiezen de ATAO AUDIO SYSTEM, de CHOCOLAT MONBANA en de AST GROUP nu elk voor een andere route dan de leiders. Op pure snelheid geraken ze er niet voorbij, dan maar hopen dat een andere optie meer soelaas brengt...

www.jacques-vabre.com

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: