America's Cup AC90 Rule is gepubliceerd

America's Cup AC90 RuleHet America’s Cup bestuur heeft donderdag zoals aangekondigd de AC90 Rule bekend gemaakt. De nieuwe regel is er gekomen na 6 weken ontwerp-overleg met alle ingeschreven uitdagers en de verdediger, en werd voorgezeten door Tom Schnackenberg, als raadgever voor het America’s Cup bestuur inzake de klasse-regel en competitie-reglementen. Ontwerpers van alle ingeschreven team’s zijn regelmatig samengekomen sinds de ontwikkeling van het ontwerp begon op 15 september.

Groter, lichter, sneller,...

Samengevat zal de AC90 er als volgt gaan uitzien : 90 voet maximale lengte over alles, 6.5 meter wedstrijd-diepgang en een waterverplaatsing van 23 ton. Deze laatste parameter zou er voornamelijk op verzoek van de uitdagers zijn gekomen.

Schnackenberg zei nog dat bij het opstellen van de AC90 Rule veel rekening werd gehouden met de ervaringen opgedaan bij de ontwikkeling van Versie 5 van de America's Cup Class. Vanwege de korte tijdsspanne is geprobeerd het simpel te houden en lessen te trekken uit de laatste 18 jaar ACC. In vergelijking met Versie 5 zal het nieuwe jacht groter, sneller en veeleisender zijn.

Juan Kouyoumdjian, hoofdontwerper bij de Britse uitdager Team Origin, is ervan overtuigd dat de boot ronduit spectaculair zal worden. Een uitdaging om te ontwerpen, te zeilen en te racen. Ook John Cutler, technisch directeur bij Desafio Español, zei dat alle teams hard hadden gewerkt en er veel wijzigingen waren aangebracht. Maar het uiteindelijke ontwerp staat garant voor opwindend zeilen. Het was een uitdaging om te ontwerpen, en het zal een uitdaging zijn voor de bemanningen om haar te temmen.

In de volgende stappen die moeten genomen worden in de 33e America’s Cup zal Tom Schnackenberg de dialoog blijven voeren met de uitdagers en de verdediger, en op die manier de Competitie Regels finaliseren.

Enkele bedenkingen door designer Brett Bakewell-White

De nieuwe boot is een ton lichter, heeft een veel langere waterlijn en zal meer zeil dragen, waardoor ze sneller op ruime koersen zal zijn. Verder zal ze door de veel grotere diepgang een veel groter oprichtend vermogen hebben. Het nieuwe ontwerp is voor het eerst sinds lang terug ‘breed’ te noemen, waardoor ook een grotere vormstabiliteit is bekomen.

Het nieuwe ontwerp wordt geplaatst in een zogenaamde ‘Box Rule’, wat betekent dat iedere rompvorm passend binnen de overall-lengte- en vrijboord-afmetingen zal worden toegelaten. Dit in tegenstelling tot de vorige AC Rule waar de rompvorm moest voldoen aan een aantal vaste meetpunten op de totale romplengte.

Maxi zeiljacht ZanaMaxi zeiljacht ZanaHuidige jachten die ongeveer zouden passen in deze Box-Rule zijn de maxi’s Rambler en Zana. Als je bijvoorbeeld 8 voet van de overhangende spiegel zou wegnemen bij Zana zit je dicht bij de nieuwe Rule. Alleen is Zana zo’n 3 ton zwaarder en heeft ze minder diepgang. Zana heeft geen kantelkiel maar wel waterballast. Met Zana werden snelheden tot 32 knopen gehaald, wat ondenkbaar was bij de oude America's Cup boot, waar het rekord op 19 knopen zou staan, behaald door BMW Oracle. Aan de wind zeilt de ACC v5 even snel als Zana, maar dan wel iets hoger. Bij ruime wind zou Zana dan weer dubbel (!) zo snel zijn dan de ACC v5. En hier zou de AC90 nu net verschillen van zijn voorganger.

BMW Oracle Racing was tot op heden bezorgd om het feit dat de nieuwe design-rules alleen door Alinghi zelf waren gekend, waardoor zij een enorm voordeel zouden hebben bij de ontwikkeling van de nieuwe AC-boot. Als nu hun ontwerpers kunnen bevestigen dat iedereen vanaf hetzelfde punt vertrekt en de nieuwe design-rule fair is voor iedere deelnemer, hopen ze bij het Amerikaanse team dat ook alle andere twistpunten nu snel worden opgelost.

Je kan de volledige nieuwe America's Cup AC90 Rule lezen op www.americascup.com

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: