America's Cup: hoe moet nu verder ?

Alinghi's mastbreukNa de laatste negatieve persberichten werd er crisisberaad gehouden bij het ACM en Alinghi. Intern mag men gerust spreken van een zinkend schip bij de Zwitsers. De verschillende perslekken die er zijn geweest duiden er op dat de zeilers en het personeel het niet helemaal eens zijn over de tot nu toe gevolgde strategie. De psychologische oorlogsvoering door teambaas Bertarelli heeft het Alinghi-kamp in twee verdeeld, waarbij velen het schip dreigen te verlaten, nog voor hun sportieve reputatie onherstelbare schade heeft opgelopen.

Oracle zit ondertussen te wachten op een Zwitserse aankondiging dat het ganse evenement wordt uitgesteld. Maar het lijk erop dat Alinghi de kat uit de boom gaat kijken en het vonnis van het Hooggerechtshof in New York gaat afwachten.

De uitdagers en hun sponsors fungeren ondertussen nog enkel als toeschouwers langs de zijlijn. Het gezamenlijke voorstel dat vorige week aan Alinghi werd gedaan, wijst er duidelijk op dat zij de regeltjesoorlog beu zijn. Daarbij komt nog dat zij niet over de financiële middelen beschikken om een meerjarige vete tussen de twee miljardairs af te wachten.

En terwijl de Spanjaarden hemel en politieke aarde bewegen om de organisatie van de 33e Cup in Valencia te houden, is Dubai volop aan het lobbyen om volgend jaar een AC – multihull regatta te organiseren.

Wat mogen we nu nog verwachten ?

Ofwel beslist het Hooggerechtshof in voordeel van Alinghi, en dan zou de 33e America’s Cup normaal van start moeten kunnen gaan in 2009 te Valencia. In dat geval zal Oracle vlug een beslissing moeten nemen over al dan niet deelname, net als Mascalzone Latino. Of in beroep gaan, wat impliceert dat een uitstel tot in 2011 zeer waarschijnlijk wordt, aangezien er zoiets als het WK voetbal wordt georganiseerd in de zomer van 2010. Het Amerikaanse team mag zich dan wel aan kritiek uit de ganse zeilwereld verwachten.

Ofwel wint BMW Oracle Racing voor de rechter en dan heeft Alinghi de keuze zich te verdedigen in een catamaran ergens in 2008 en nog eens in 2009. Al lijkt het meer voor de hand liggend dat beide kemphanen dan tot een compromis komen over de Protocol om uiteindelijk zich dan te focussen op de nieuwe AC90 boten.

Duidelijkheid is er momenteel dus zeker niet en het wordt dus uitkijken hoe de beslissing van het gerechtshof zal luiden en hoe beide teams daar dan weer zullen op reageren.

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: