Mike Golding maakt de eindbalans op

Mike GoldingToen ik dit bericht schreef was Mike Golding nog steeds op zee, gijpend richting Bahia om steeds tussen de finish en de achtervolgers te blijven. Mike Golding (GBR) en Bruno Dubois (BEL) maakten net voor de finish al een eerste balans op van hun wedstrijd. Leerijk.

“We waren te ver oostelijk. Maar het was een moeilijke situatie, met Desjoyeaux aan de ene kant, en Peyron aan de andere. Welke kant moet je dan op? Je moet een besluit nemen, en wij besloten dat we probleemloos door de doldrums zouden geraken door Peyron te blijven volgen. Wel, dat was verkeerd. Zo simpel is het. Tot aan de doldrums ging het fantastisch en lukte al wat we deden. Maar van dan af ging het niet meer zo goed. Dat was het dan ongeveer.”

Het concept van de ECOVER 3 is OK

Mike Golding vindt ook dat ze misschien een beetje teveel met de hoofden in het motorruim hebben gezeten dan goed was, waardoor ze zich misschien iets te weinig met de andere dingen konden bezig houden. En blijkbaar waren er een pak andere probleempjes waarvan ze op voorghand wisten dat ze ze zouden tegenkomen.

“Maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben over de boot, hoewel hij me de laatste dagen wel wat zorgen bracht. Het is wel zo dat de wind steeds draaide naarmate we dichterbij Bahia kwamen, waardoor we uitliepen op de GROUPE BEL, maar terrein verloren op de SAFRAN.”

Volgens de schipper is het concept van de boot OK. De mast en de zeilen, alles wat op en aan dek staat, werkt goed. Al wat aan de buitenkant zit of staat, heeft de wedstrijd goed doorstaan.

Ballastsysteem lekt als een zeef

“Het ballastsysteem blijft een groot problem, en het is dat geweest sinds de tewaterlating. Het is niet leuk om met lekkende ballasttanks te zeilen, om steeds maar manieren te moeten verzinnen om het ballastwater van de ene tank in de andere te krijgen, iets waarmee ik continu ben bezig geweest. Dit is wel een erg groot probleem. Niet iets dat we zomaar eventjes oplossen met wat slangklemmen of zo.”

De motorproblemen zullen in ieder geval op korte termijn opgemlost worden. Blijkbaar heeft het shore-team alles bij om de lekkende pakkingen en zo te dichten. En dat zal al een grote zorg minder zijn tijdens de (solo-)terugwedstrijd naar Bretagne binnen enkeel weken.

Goed rapport voor de zeilmaker

Bruno Dubois, zeilmaker van beroep (eufemisme voor directeur van North Sails in Frankrijk) ging vooral mee om de zeilgarderobe van de ECOVER te bewonderen, en te verbeteren waar mogelijk.

“Ik vond het erg interessant. We hebben veel geleerd over de boot. We moeten nog hard werken om een paar dingen af te maken, want de boot is eigenlijk nog niet helemaal afgewerkt. De wedstrijd was een goede test voor de boot, en ook voor Mike. Ik vond het best OK.”

“We zijn in het algemeen erg tevreden over de zeilen: er moeten geen grote veranderingen aangebracht worden deze winter. We hebben nu een paar ideetjes die we verder gaan ontwikkelen met het team AVIVA (het toekomstige zusterschip van de ECOVER) door één en ander uit te testen tijdens gezamenlijke tests op zee. We hebben nu een erg goed idee van waar we heen willen, en ik denk dat de zeilgarderobe op dit ogenblik niet echt het belangrijkste probleem is. Ik ben daar erg tevreden over.”

ECOVER 3 is vannacht om 02u09 gefinisht in Bahia en behaalde een troosteloze 5de plek in de IMOCA Open 60 klasse.

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: