Transat Jacques Vabre: Foncia - Safran - Cheminees Poujalat tiercé in volgorde

Foncia finishMichel Desjoyeaux heeft het weer gedaan: vertrokken als favoriet, halfweg met zijn FONCIA in een troosteloze oostelijke optie verzeild, teruggekomen in de Doldrums door westelijker dan de ECOVER te gaan varen (maar niet zo westelijk als de VM MATERIAUX) en toch in 17 dagen 2 uur 37 minuten en 5 seconden de de concurrentie schaakmat gezet. De ‘professor’ - hij kreeg die bijnaam omdat hij steeds perfect weet uit te leggen waarom zijn strategie en taktiek wel lukt en die van de anderen niet- en bemanning Emmanuel Le Borgne nippen nu uitgebreid van de heerlijke caipirinha...

Net geen 55 minuten later legde Marc Guillemot met de SAFRAN beslag op de tweede plaats. Nog eens 50 minuten later stuurde Bernard Stamm zijn ‘oude’ CHEMINEES POUJOULAT de baai van Bahia in: een exploot waarmee hij een pak recentere ontwerpen achter zich laat.

Geen minuut verveling

SafranSafranDe Zwitser heeft wel gemerkt dat die recentere ontwerpen, en dan vooral de SAFRAN, een pak power te koop hebben, iets dat zijn tweedehandse boot niet heeft. Hij stelt alvast een ingrijpend winteronderhoud voor zijn Farr-ontwerp in het vooruitzicht.

Het leek er sterk op naarmate de finish naderde, dat de SAFRAN op weg was om de FONCIA nog de loef af te steken. Maar het heeft niet mogen zijn. Twee dagen geleden smoorde op de SAFRAN de alternator op. Resultaat: geen elektriciteit meer aan boord, dus ook geen elektronica, geen autopiloot, ... De laatste uren van de wedstrijd moesten Marc Guillemot en Charles Caudrelier zelfs de zwenkkiel manueel bedienen. Tweede worden kan soms ook een overwinning zijn.

“We hebben ons geen minuut verveeld aan boord”, verklaarde Marc Guillemot bij zijn aankomst: “de dagen vlogen gewoon voorbij. De tijd op zee was van geen belang, wél belangrijk was om voor de anderen aan te komen. We hebben enorm veel geleerd tijdens de wedstrijd, veel genoteerd, en we gaan deze winter alle nodige verbeteringen aanbrengen. We hebben nu ruim de tijd om die dingen goed te doen. Dat is trouwens één van de redenen waarom ik niet aan de Barcelona Race wou deelnemen”.

Frustraties bij Mike Golding

Straks wordt de VM MATERIAUX nog verwacht, en in volle Braziliaanse nacht tenslotte de ECOVER 3 van het duo Golding-Dubois. Mike Golding (die voor de Gazet van Antwerpen van 20/11/07 trouwens een onvervalste Belg is) geeft toch toe dat hij een ietsiepietsie gefrustreerd is met deze vijfde plek.

Voor een buitenstaander is deze vijfde plek verre van een slecht resultaat, zeker voor een boot waarop je voor de start van de wedstrijd nog geen 7 dagen gezeild hebt. Maar de wedstrijdzeiler Mike Golding wil daar niet van weten: “Ik had van bij de start nooit willen tekenen voor een 5de plaats. Je gaat van bij het begin toch al niet toegeven dat je niet gaat winnen? Toch? We waren wel een beetje een outsider bij de start, door die nieuwheid van de boot en het gebrek aan voorbereiding, maar je mag toch steeds hopen. Niet? Dus na die paar dagen aan de top van het klassement is dit resultaat toch een beetje frustrerend”. www.jacques-vabre.com

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: