
Maandag 19 november raasde ‘Paprec-Virbac 2’ omstreeks 07u01 GMT door de tweede poort ter hoogte van de Canarische Eilanden, nog steeds aan de leiding. ‘PRB’ passeerde zo’n drie-en-een-half uur later. Beiden hadden een redelijke voorsprong opgebouwd op het pak van de vloot. In die vloot waren ‘Veolia Environnement’ en ‘Delta Dore’ ondertussen aan een echte match race bezig, elkaar aan het pushen om zo snel mogelijk de Spaanse eilandengroep achter hun te laten.
‘Hugo Boss’ was ondertussen het verst naar het westen uitgeweken, wanhopig op zoek naar wat wind, tot dan toe zonder veel geluk. Zij bleven net als ‘Estrella Damm’, ‘Temenos II’ en ‘Mutua Madrilena’ meer dan 130 mijl van de leiders verwijderd. ‘Educacion sin Fronteras’ bleef het moeilijk hebben en verloor meer en meer mijlen op de rest.
Hugo Boss on the moveNa de passage aan de Canarische poort moest de Barcelona World Race vloot belangrijke tactische beslissingen nemen. Er volgde nu immers een lang zuidelijk ‘rak’ tot de volgende poort ter hoogte van Fernando de Noronha (Brazilië). De leiders kozen resoluut voor een zuidelijke koers. ‘Hugo Boss’ had dan plots toch extra wind gevonden in het westen en lag nu plots alleen op de derde plaats. ‘Delta Dore’, die de snelste tussenspurt had geplaatst tussen de twee poorten, lag nu alleen op de vierde plaats en koos ook voor een zuidelijke route.
De verliezer van de dag was ontegensprekelijk ‘Veolia Environnement’, die het ver westelijk gaan zoeken was en daardoor terugviel tot de zevende plaats, net achter ‘Estrella Damm’. De Spaanse hekkensluiter moest op dat moment nog als enige boot de Canarische Eilanden passeren.
Woensdag was de grootste vraag of de westelijke route nu toch de snelste weg naar de Braziliaanse kust zou betekenen.Veolia Environnement De vloot was ondertussen verdeeld in een oostelijke groep en een westelijke bende, waarvan ‘Veolia Environnment’ koppig het meest westelijk was blijven varen. En niet zonder resultaat, want Roland Jourdain en Jean-Luc Nélias hadden de laatste 24 uur maar eventjes 90 mijlen op de leider ‘Paprec-Virbac 2’ goedgemaakt. Het Franse duo lag nu ineens op de derde plaats, en bewees dat rond het pak heen zeilen geen slechte optie was geweest.
Servane Escoffier en Albert Bargues hadden tegen woensdagavond eindelijk ook de tweede poort achter zich gelaten en begonnen net als de rest van de vloot aan het derde deel van de race.
Vandaag hoopt iedereen eindelijk de noordelijke passaatwinden te kunnen oppikken om dan zo snel mogelijk de volgende moeilijke zone te kunnen bereiken : de Doldrums.
Dag 12 – 22 november – 06u00 GMT – Tussenstanden :
1. PRB 22'901 mijl DTF
2. Veolia Environnement + 42
3. Delta Dore + 112
4. Mutua Madrilena + 130
5. Temenos II + 137
6. Hugo Boss + 139
7. Estrella Damm + 161
8. Educacion sin Fronteras + 432
NP Paprec-Virbac 2 - 34