Transat ECOVER B to B verbindt Bahia met Bretagne

Transat ECOVER B to BEcover, de Belgische maar zeer internationaal georiënteerde producent van ecologische was-en schoonmaakmiddelen, heeft zich ‘last-minute’ opgeworpen als hoofdsponsor van de ‘Transat B-to-B’, de terugrace voor de IMOCA zeiljachten vanuit Bahia naar de diverse winterbergingen en stalplaatsen in Europa.

Het startschot valt op 29 november.

Kwalificatie voor de Vendée Globe

De meeste bemanningsleden zijn al terug op het vliegtuig richting thuishaven, de schippers staan er deze keer alleen voor. Om de laatst gearriveerden van de Transat Jacques Vabre wat adempauze te geven, werd de start alvast iets uitgesteld: nu donderdag wordt in Bahia het startschot gegeven van wat voor vele solo-zeilers als kwalificatietocht geldt voor de Vendée Globe Race van volgend jaar.

Om die reden zullen vele schippers allicht tijdig de voet van het gaspedaal, zeker wanneer de omstandigheden dat vereisen. Aankomen is hoofdzaak, het klassement duidelijk bijzaak. Dat geldt zeker voor de zeilers (en zeilsters) die met deze transat aan hun eerste solowedstrijd beginnen op een IMOCA-schip.

Azorenhoog + Atlantisch laag = wind!

Het algemene weerpatroon in de evenaarsregio lijkt zich wat te herstellen en terug ‘normale’ gewoonten aan te nemen. Tijdens de voorbije Transat Jacques Vabre maakten een depressiekern boven Madera en een hogedrukkern boven Ierland het de zeilers de voorbije weken niet gemakkelijk: zwakke tot matige briesjes uit meestal noordoostelijke richting maakten het voor velen een lange tocht. Op sommige boten bleek de mondvoorraad niet voldoende.

Maar dat weerbeeld is nu aan het veranderen: het traditionele hogedrukgebied van de Azoren neemt stilaan haar plaats weer in en nestelt zich iets onder de archipel. Boven het Amerikaans-Canadese vasteland maakt een depressietrein zich klaar om vanuit Newfoundland de Noordatlantische oceaan over te rollen.

Trage start...

In Brazilië loopt de lente stilaan ten einde, het is er warm en vochtig, en de vele regenbuien die over Bahia en omstreken rollen, zorgen ervoor dat exacte weersvoorspellingen onmogelijk zijn. Ofwel regent het niet en is er wind, ofwel regent het, en is het windstil. De verwachtingen voor donderdag zijn in volgorde een noordelijk ochtendbriesje van 10 knopen, afzwakkend bij het begin van de namiddag, om tenslotte in de late namiddag aan te trekken tot een matig oostenwindje.

’s Nachts houdt de wind er zo goed als mee op, en het zou pas tegen de ochtend zijn dat een windje uit het noordoosten zou opsteken, waartegen de zeilers zullen moeten opkruisen tot ze bij Recife aankomen, waar ze een duwtje in de rug krijgen van een leuke zuidooster, en de schoten kunnen vieren op weg naar de doldrums, 1000 mijl verwijderd van Bahia.

Maar toch binnen 15 dagen thuis...

De doldrums kondigen zich als instabiel aan, en zouden zelfs reiken tot 30°W… Na de doldrums krijgen de zeilers dan een noordoostpassaat te verwerken : 1000 mijl lang hoog aan de wind, die in kracht gemiddeld rond de 20 knopen moet halen. Iets waar de brede platte IMOCA-schuiten niet echt op zitten te wachten.

Dankzij het Azorenhoog zou die noordooster na een dag of vijf zeilen ruimen naar oost, wat garant staat voor een lang en snel halvewinds rak. Dat betekent dat de zeilers dan al 10 dagen in 25° helling leven, eten, drinken en slapen... Ergens ter hoogte van Madera moeten de solozeilers dan hun ‘wagonnetje’ aan een passerende depressie hangen, die hen uiteindelijk na een dikke 15 dagen racen keurig in de Golf van Gascogne, en uiteindelijk in Port-la-Forêt moet afzetten.

In Port-La-Forêt (‘Port Laf’ zoals de Fransen zeggen) lieten de lokale autoriteiten speciaal voor de IMOCA-kielen een diepwaterkade aanleggen. Kostprijs: 3,9 miljoen Euro...

Hoeft het nog gezegd dat enkele IMOCA-zeilteams (FONCIA, PRB, VM MATERIAUX, en er gaan er nog volgen) in Port Laf’ hun thuisbasis hebben?

En dat er een intussen wereldberoemd trainingscentrum gevestigd is waar ervaren lesgevers de IMOCA-schippers de knepen van het vak leert en met elkaar laat trainen?
www.transatbtob.com

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: