Carolijn Brouwer reageert op ISAF beslissingen

Carolijn Brouwer"Het heeft niets met de zeilers te maken, maar alles met de witte boorden.

Carolijn Brouwer heeft enkele dagen geleden de tijd gevonden om te reageren op de gebeurtenissen in Estoril, enkele weken terug.

En ze wikt haar woorden niet mogen we wel stellen:
"Ik was verontwaardigd na de ISAF vergadering in Estoril. Ik voelde me leeg, verward en vooral waardeloos. Ik ben een lid van het Events Comité, maar op dit moment weet ik eerlijk gezegd niet wat ik daar nog zit te doen en of het allemaal nog wel iets uitmaakt."

Natuurlijk ben ik ontgoocheld dat de multihulls werden weggestemd door het ISAF en door ook niet te kiezen voor een High Performance dinghy voor vrouwen draaien ze de zeilwereldklok toch wel serieus terug. Blijkbaar hebben zij teveel schrik om een berekend risico te nemen en een positieve stap voorwaarts te zetten.

Ook kritiek op de stemprocedure

"Maar het meest ben ik nog ontgoocheld in de gevolgde procedure tijdens de Events selectie. De leden van het Events Committee zijn door hun MNA’s (nvdr: Member National Authority, voor Nederland het Watersportverbond) gekozen omdat ze zogeheten experten zijn in de gebieden die de Olympische Spelen en de Olympische Wedstrijd Selectie aanbelangen.

De normale procedure is dat er wordt gestemd over Wedstrijdbepalingen in het Comité en dat vervolgens de uitslag van de stemming als aanbeveling wordt doorgegeven aan de Raad. De Raad volgt dan meestal onze aanbeveling. Deze werd nu echter verworpen en ze begonnen gewoon opnieuw. Dus, mijn vraag is dan ook wat we daar als experten eigenlijk zitten te doen, als met onze stem toch geen rekening wordt gehouden?

Dit is heel ontgoochelend en eerlijk gezegd weet ik niet waar de ISAF mee bezig is. Het is heel frustrerend te voelen dat je niks te zeggen hebt, terwijl je er wel middenin zit. Het heeft niets met de zeilers te maken, maar alles met de witte boorden. Veel mensen hebben me reeds als raad gegeven het niet te proberen begrijpen. En toch geef ik de moed niet op en blijf ik geloven dat ik daadwerkelijk iets kan bewegen."

Hoe de wedstrijden wél invullen?

"Afgelopen week stond ik op het punt mijn ontslag te geven bij het Comité. Maar dat zou overeen komen met opgeven. En we hebben net behoefte aan meer actieve zeilers in de comités, niet minder.

Ik heb een heel simpel symmetrisch voorstel over hoe we de 10 Olympische zeilwedstrijden kunnen invullen, en daarbij toch alle aspecten van onze mooie zeilsport aan bod kunnen laten komen:

  • Solo Mannen/Vrouwen
  • Duo Mannen/Vrouwen (High Performance)
  • Multihull Mannen/Vrouwen
  • Windsurfen Mannen/Vrouwen
  • Kielboten Mannen/Vrouwen (matchracing)

Het hoeft niet moeilijk te zijn, het kan ook makkelijk!"

En wat de situatie van de vrouwen aangaat?

"In tegenstelling tot wat ik hierboven schreef, ben ik nu nog voorstander voor 6/4, simpelweg omdat er in gelijk welke Olympische sport nu eenmaal meer mannen dan vrouwen actief zijn.

Ik vraag mij dan ook af of we voldoende vrouwen gaan vinden om alle Olympische zeilklassen in te vullen als voor 50/50 zouden kiezen. En als we daar toch zouden in slagen, zou dat dan het zeilniveau bij de vrouwen niet doen dalen, en dat is toch ook niet wat we willen bereiken.

Carolijn,  met Sebbe op tornadoCarolijn, met Sebbe op tornadoDe meest voor de hand liggende oplossing is dat we van de wedstrijden ‘Open events’ maken. Niet dat alle wedstrijden open moeten zijn, maar sommige zouden wel open kunnen zijn. Zo zijn er mensen die vinden dat de Tornado eigenlijk niet geschikt is voor open wedstrijden en nochtans ben ik het levende bewijs van het tegendeel.

Natuurlijk zijn er nog disciplines die even of nog meer geschikt zijn voor vrouwen en mannen, zoals bijvoorbeeld de F18 of andere catamarans. Of neem de 470, waar de mannen nu redelijk licht moeten zijn om in aanmerking te komen voor de 470-klasse. Een gemengde bemanning zou een perfecte oplossing betekenen voor dit probleem. Het is in het verleden zelfs al bewezen dat het kan (Olympische Spelen 1984, Cathy Foster en Pete Newlands).

Met deze aanpak kan je de ganse problematiek oplossen: je behoudt de grote verscheidenheid, je laat alle facetten van de zeilsport aan bod komen, je houdt alle zeilers tevreden. En dit alles zonder gevaar onze sport zijn Olympische status te laten verliezen. Iets wat nu wel dreigt te gebeuren zonder multihull en zonder High Performance.

En ondertussen moeten we toch wel constateren dat er misschien wél mensen zijn die de ISAF keuzes omtrent de Olympische klassen toejuichen, alleen ...we horen ze niet!"

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: