Barcelona World Race: klaar maken voor een sprint van 80 dagen

Laatste week in Barcelona.

Gilles Chiorri is de project manager van het Delta Dore team en de laatste weken voor de start van de Barcelona World Race zijn voor hem en zijn ploeg uitzonderlijk druk geweest. Hij vertelt ons wat nu de laatste jobs zijn in deze laatste week voor de start van co-schippers Jérémie Beyou en Sidney Gavignet.

"De meeste aandacht gaat nu naar de zeilen, vooral omdat de nieuwe zeilen maar zopas werden geleverd. We hijsen en trimmen de zeilen in de haven en gaan dan met de zeilmaker het water op om de laatste aanpassingen te doen. Aangezien de zeilen de motor van het schip zijn, is dit een heel belangrijk proces. Naast het precisiewerk bij het tunen van want en zeilen, is ook het laden van al het materiaal aan boord, nodig om de ploeg gedurende 3 maanden rond de wereld te onderhouden, een belangrijk onderdeel waar heel wat planning voor nodig is."

"Gewicht is een kritieke faktor. Minder kilo’s aan boord betekent meer snelheid, dus probeert ieder team het bij het absolute minimum te houden. Daarbij wordt alles zoveel mogelijk klein verpakt, zodat de lading kan worden verplaatst, zodat deze in het beste geval nog kan dienen als extra ballast om de boot rechtop te zeilen. Ieder kilootje kost je tijd. Zeilen bijvoorbeeld zijn zo zwaar dat ze echt gaan doorwegen bij het eindgewicht. Daarom kiezen we voor een kleine zeil-inventaris, er rekening mee houdend dat dit een short-handed race is en veel van zeil wisselen per dag is dan niet echt efficiënt."

"Al het materiaal dat we aan boord brengen, gaande van voedsel over diesel voor de generators tot reserve-onderdelen, weegt in totaal zo’n 850 kilo. Als een boot moet stoppen voor herstellingen dat kost dit algauw een 48 uren straf. Je kan dus maar beter zorgen dat je ploeg autonoom met problemen kan omgaan."

Honger moet de bemanning pushen!

4 Sterren restaurant Delta Dore4 Sterren restaurant Delta DoreHet merendeel van het voedsel is gevriesdroogd. Dit bespaart zowel ruimte als gewicht. En hier heeft het team gekozen voor een unieke manier om de twee co-schippers te motiveren snel te zeilen. De boot zal genoeg maaltijden aan boord hebben voor een 80-dagen durende trip. Een langere reis betekent een hongerige bemanning aan het eind !

"De voorziene provisie is gebaseerd op 80 dagen. Maar er is wel wat extra pasta en rijst aan boord, voor alle zekerheid. Wij hopen op 80 dagen wedstrijd… Ik denk dat we de bemanning best voorzien voor 80 dagen, juist als extra prikkel. De rantsoenen zijn per dag verpakt, zodat het voor hen makkelijk is te overzien wat hen nog overblijft."

Multifunctionele schippers

Aldus met de start over één week is Delta Dore bezig met haar laatste voorbereidingen. Chiorri weet dat eens de boten losgooien van de kant, het aan de schippers is om de boot snel en veilig rond te varen.

"De schippers moeten niet alleen goede zeilers zijn, maar ook goede ingenieurs en technici om oplossingen te zoeken voor problemen en die dan zelf te kunnen oplossen. Ik denk dat de uiteindelijke prestatie niet alleen gebaseerd is op snelheid maar evenzeer op betrouwbaarheid. Onze boot is nu één jaar oud, zodat we al met wat problemen te maken hebben gekregen. We hopen dat de betrouwbaarheid goed is, maar dit blijft heel moeilijk te meten. Wat de prestaties betreft weten we dat Farr ontwerpen redelijk goed zijn en verder deden we het goed in de Calais Round Britain race. Strategische keuzes, betrouwbaarheid, bekwaamheid en prestaties van de schippers blijven de belangrijkste faktoren. Dit is niet makkelijk te besturen tijdens een 3-maand durende race."

Het aftellen voor de start van de Barcelona World Race is begonnen en de tijd om het lijstje ‘nog te doen’ af te werken begint kort te worden. Voor Chiorri en zijn walploeg is dit het moeilijkste deel van de race. Voor de zeilers begint de stress pas later.

www.barcelonaworldrace.org

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: