Competitie reglement en data 33ste America's Cup zijn gekend

Competitie Reglement en data 33ste America's CupOp een persconferentie in Barcelona donderdag, heeft het America's Cup Management (ACM) het nieuwe competitie reglement, waaronder de wedstrijd-format en –schema, bekend gemaakt en verder uitgeweid over de nieuwe AC90 klasse. Met de aankondiging van de data van de Trials en de America’s Cup Match wordt een nieuwe stap gezet richting de 2009 America's Cup wedstrijden. Hierbij waren aanwezig Michel Hodara (CEO van ACM), Tom Schnackenberg (ACM class rule), Rolf Vrolijk (Alinghi hoofd-ontwerper), Juan Kouyoumdijan (TeamOrigin hoofd-ontwerper) en Agustin Zulueta (Desafio Español directeur generaal).

AC90: Groter, Sneller, Veeleisender

Het AC90 jacht, samengevat, zal 90 voet lengte over alles tellen (27.4m) en 6.5m diep steken tijdens het racen (ingetrokken nog 4,7 m). De breedte bedraagt zo’n 5.3 m, daar waar veel van de ACC V5 boten tot 3.5 m breed waren. De waterverplaatsing duwt zo’n 23 ton, de mast steekt 37,9 m boven dek en de maximum lengte van de boegspriet te rekenen vanaf de mast is 15.5 m met een onbegrensde spinnaker-oppervlakte. ACC5 vs AC90ACC5 vs AC90Met een maximum bemanning van 20 mensen zal dit een zeer veeleisende en opwindende te zeilen boot worden (slechts 3 meer mensen aan boord om 50 % meer zeil te bedienen in vergelijking met de V5 boot !). Het maximum bemanningsgewicht is dan wel weer geschrapt !

Deze rule is een product van 6 weken intensief ontwerp-overleg tussen de 5 uitdagers en de verdediger onder het leiderschap van Tom Schnackenberg en werd gepubliceerd op 31 oktober.

Het Competitie Reglement : wat is nieuw?

Het doel is een nog meer spectaculair sportevenement te maken van de 33e America’s Cup, en daartoe zijn verschillende nieuwe afmetingen geïntroduceerd, en deze behelzen niet alleen het nieuwe AC90 jacht. ACM heeft grote inspanningen geleverd om samen met de uitdagers en Alinghi een competitie te creëren die rekening houdt met de behoeften van alle deelnemers. Het uiteindelijk doel is een competitieve en opwindende wedstrijd te organiseren met de duidelijke intentie de kosten te controleren.

Om de kosten te begrenzen heeft ACM de deelnemers verboden om te gaan testen met 2 identieke boten. De enige toegelaten mogelijkheid voor een AC90 jacht om naast een ander te zeilen is in de door het ACM georganiseerde oefen race of tijdens de wedstrijd zelf ! Verdere besparingen komen door het instellen van "no-sail periods" en door het beperken van het aantal geproduceerde zeilen.

Nog een groot verschil met de vorige America's Cup is het competitie-format. De 33e editie zal opgedeeld worden in 4 fasen : Acts, Trials, Challenger Selection Series en de America's Cup Match, waarbij de verdediger alleen niet in de Challenger Selection Series mag meezeilen. Deze wijzigingen zijn er gekomen rekening houdend met de evolutie die de America's Cup de laatste 156 jaren heeft ondergaan, waarbij de verdediger in een geïsoleerde rol was geduwd. Samen met het feit dat testen met een zusterschip nu niet meer toegelaten wordt, leidt dit ertoe de verdediger toe te laten deel te nemen in de Trials, zonder uiteraard invloed te hebben op de uiteindelijke uitdager. Oefen-wedstrijden zullen het testen met een zusterschip ook moeten vervangen. Deze wedstrijden kunnen door elk team worden aangevraagd en de regatta leider zal daarbij een schema opstellen er voor zorgend dat iedereen die dat wil evenveel aan bod komt. Deze oefen-races zullen starten in oktober 2008 en lopen tot april 2009.

Format en schema (bij 10 ingeschreven teams)

Acts:

  • Eind juni/juli 2008 : Act 1, in Valencia (vloot en match race in ACC V5 jachten)
  • September 2008 : Act 2, in Europa (vloot en match race in ACC V5 yachts)
  • April 2009 : Act 3, in Valencia (vloot race in AC90 in AC90)

Resultaten in de Acts wegen niet door in de Trials. Echter, teams die deelnemen aan de Acts in 2008 mogen 5 extra zeilen in hun 45 tellende zeil-garderobe voor 2009 toevoegen. En de overall winnaar van de 2008 Acts krijgt daarbovenop nog eens 2 extra zeilen en de tweede één extra zeil.

Trials

Round Robins 1 en 2 starten op 2 mei 2009 en resulteren in een rangschikking die al de uitdagers en Alinghi bevatten. De 6 besten gaan door naar de halve finale. De overige teams zeilen dan verder in een parallel vloot-race evenement, de 'Challenger Sail Off' genaamd, die dan de uiteindelijke rangschikking bepaalt.

Halve Finale

In mei/juni 2009 : drie ronden in de halve finales (tussen de top 6 teams uit de round Robin) levert uiteindelijk een Challenger rangschikking op. Hierbij gaat nummer 1 rechtstreeks naar de Challenger Selection finale, daar waar de nummers 2 en 3 het nog verder moeten uitvechten. Alinghi schuift door naar de Secondary Series.

Challenger Selection Series

Deze starten in juni 2009 met de nummers 2 en 3. De winnaar van deze twee ontmoet dan de top geplaatste uitdager in een best-of-7 Challenger Selection Finale in juli. En de winnaar daarvan gaat dan door om het op te nemen tegen Alinghi in de America’s Cup Match op 18 juli 2009.

Tijdens de Challenger Selection Final neemt Alinghi het op tegen de laatst uitgeschakelde uitdagers in twee Round Robins en een parallel evenement, de Secondary Series genaamd. De resulaten hieruit bepalen dan weer het uiteindelijke klassement.

De 33ste America's Cup Match

Op 18 juli 2009 start dan de AC Match, waarbij de beste uitdager het opneemt tegen de verdediger in een best of negen match race series.

Iedereen opgetogen

Michel Hodara (CEO van ACM), Tom Schnackenberg (ACM class rule), Britton Ward (hoofdontwerper Desafio Español) en Grant Dalton (hoofd syndicaat Emirates Team New Zealand) waren het er met z’n allen over eens dat de noodzaak bestond om de America’s Cup verder te laten evolueren. Allen waren zeer opgetogen over het bekomen resultaat.

Voor de volledige Competition Regulations en de AC90 Rule, zie www.americascup.com

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: