
Gisterenmiddag gaf Mike Golding er definitief de brui aan: voortdurende elektrische problemen, een erg nukkige motor (zwaar olielek) en een compleet onbetrouwbaar ballasttank-systeem dwongen de Britse ex-brandweerman tot opgave in de Transat BtoB.
De door de kinderziekte van zijn nieuwe boot felgeplaagde Mike Golding zeilde nu wel 2500 zeemijl solo, en voldeed zo aan de kwalificatievereisten voor de Vendee Globe. Dat verzacht allicht de bittere pil van de opgave in de wedstrijd waarin hij graag wou schitteren. Boot en schipper zetten nu koers naar de Canarische Eilanden.
Peyron nog steeds aan kop
Leider GITANA EIGHTY heeft nu een 40-tal mijl voorsprong op GROUPE BEL en 50 mijl op FONCIA. Deze drie boten zullen, behoudens ongelukken, het podium bezetten. Tegen donderdag kennen we wellicht de winnaar.
De drie koplopers zijn intussen op zo’n duizend zeemijl van de finish in het Bretoense Port la Fôret: het harde aandewindse werk dat fataal werd voor enkele deelnemers (BRITAIR, ECOVER, SAFRAN, GENERALI, ...) maakt stilaan plaats voor dragende wind, vriendelijk aangeboden door een depressie boven de Azoren.
Ach die zwenkkielen...
SAFRANOp de SAFRAN brak zaterdag de hydraulische kiel-‘ram’ af. Marc Guillemot bedacht gauw een oplossing en blokkeerde de zwenkkiel met meters touw. Hierdoor kan hij wel enkel de ballasttanks gebruiken om de boot rechtop te zeilen, en dat maakt zijn boot een pak zwaarder. Voor Marc Guillemot komt het er nu enkel nog op aan om de finishlijn te bereiken. Meedoen voor de prijzen heeft hij inmiddels uit zijn verlangenslijstje voor Kerstmis geschrapt.
Yann Eliès op de GENERALI verzweeg lange tijd de garderobe-problemen aan boord. Gisteren gaf hij dan toch toe dat hij qua voorzeilen enkel nog maar beroep kon doen op een kleine ORC-fok. Al de rest is tot flarden herleid en betekent allicht geen Kerstreces voor de zeilmaker. De GENERAL ligt in 5de positie, maar logde op maandagavond wel de hoogste snelheid van de vloot...
Op 110 mijl van de GENERALI probeert directe achtervolger Bernard Stamm met zijn CHEMINEES POUJOULAT de intussen opgeloste problemen met het eigen ballastsysteem van zich af te zeilen. Hij zal er alles aan doen om die vierde plek te bemachtigen, maar moet zich reppen om zijn treintje aan dezelfde Azorendepressie als de koplopers te hangen.
Dankuwel Mr. Kerstman
Vierhonderd mijl verder volgt de rest van de vloot, in verspreide slagorde: ROXY, CERVIN, AKENA en MAISONNEUVE. Zij hebben te kampen met erg lichte en veranderlijke winden die ze cadeau krijgen van het hogedrukgebied van de Azoren dat het lumineuze idee had om zich tussen hen en de kopgroep te nestelen... Volgens de laatste voorspellingen gaat het nog minstens 36 uur duren eer ze zich uit dit gebied uitgelaveerd hebben...
Nog verder naar achter zeilen de GREAT AMERICAN, de AVIVA en de SPIRIT OF CANADA. Door het veranderende weerbeeld lijkt het erop dat zij van nu tot aan de finish vooral (om niet ‘uitsluitend’ te moeten zeggen) op tegenwind mogen rekenen. Als kerstcadeau kan dat tellen.