Barcelona World Race: koud en nat - welkom in de zuidelijke oceaan

Barcelona World RaceDe leiders in de Barcelona World Race zijn in het diepe zuiden aangekomen, waar het koud, nat en spannend is. De open 60 boten halen hoge snelheden, gemiddelden van 16 tot 19 knopen, en ijsvorming is mogelijk met de watertemperatuur maar net boven het vriespunt.

Zo te zien wordt het alweer een moeilijke nacht aan boord de drie topboten in de ‘Furious Fifties’. En voor de anderen is het nu niet bepaald makkelijk te noemen, want zij zijn aan het opkruisen in lichter weer, en dus ook aan een veel lagere snelheid.

De 31e racedag werd dus gemarkeerd door de ontmasting van DELTA DORE enerzijds en door het binnenvaren van het leiderstrio in de razende vijftigers. Na de ontmasting op DELTA DORE, slechts 48 uur na PRB, zijn Jérémie Beyou en Sidney Gavignet er in geslaagd een klein noodtuig op te zetten, en aldus tegen een snelheid van 3,5 knopen koers richting Kaapstad te zetten.

Het wordt druk in Kaapstad

Ook ESTRELLA DAMM is onderweg naar Zuid-Afrika en haalt amper 3 knopen snelheid met nog één roerblad om te sturen. En PRB heeft deze morgen om 06u00 GMT de Zuid-Afrikaanse hoofdstad op motor bereikt. Ondertussen heeft het team beslist om de boot per cargo naar Frankrijk terug te brengen, ofwel meteen, ofwel ergens in januari.

Mechanische sport, met veel brokken

En wat had Vincent Riou verder nog te zeggen over de talrijke breuken, zowel in de Barcelona World Race als in de Transat Ecover B to B die ook op dit moment wordt gevaren : “Dit bewijst dat de boten meer en meer technisch worden, terwijl de zee gewoon zichzelf blijft. Het is daarom niet uitgesloten dat in de volgende Vendée Globe gewoon geen enkele boot de eindstreep haalt (red: er is immers geen assistentie toegelaten !). We mogen niet uit het oog verliezen dat de zeilsport een mechanische sport is en een wereldomzeiling zeer veeleisend is, zowel voor boot als schipper.”

Ondertussen heeft men aan boord van PAPREC-VIRBAC 2 het gashendeltje opengedraaid, en dit ondanks de nabijheid van ijsschotsen. De leider in de race vloog tegen een gemiddelde snelheid van 16 knopen door water van maar net 3,7 graden, op weg naar het diepere zuiden.

Veolia EnvironnementVeolia EnvironnementAchter hen doet VEOLIA ENVIRONNEMENT nog gekker en haalt ze een gemiddelde snelheid van boven de 17 knopen. En HUGO BOSS doet niet onder voor zijn rode rivaal. TEMENOS II klokte op een gegeven moment een ongelooflijke topsnelheid van 34 (!) knopen, maar moet het nu stellen met gemiddelden van rond de 15 knopen. De twee laatste in de race, MUTUA MADRILENA en EDUCACION SIN FRONTERAS, blijven mijlen verliezen en varen aan snelheden onder de 10 knopen.

Het wordt alweer uitkijken naar het volgende ‘breaking news’!

Posities op 11/12/2007 om 18u00 GMT :
1. Paprec-Virbac 2 NA
2. Veolia Environnement +146
3. Hugo Boss +221
4. Delta Dore +679
5. Temenos 2 +895
6. Mutua Madrilena +1510
7. Estrella Damm +1859
8. Educacion sin Fronteras +2210
RET PRB NA

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: