Barcelona World Race: Véolia Environnement verliest mast - Temenos II heeft kielproblemen

Véolia Environnement...en toen waren ze nog met 5!

Even voor half elf maandagavond meldden Roland Jourdain en Jean-Luc Nelias dat hun VEOLIA ENVIRONNEMENT maandag om 18u00 GMT werd ontmast.

Beide schippers zijn ongedeerd en veilig en wel aan boord. Hun rode zeilbolide zeilde in 22 knopen wind onder grootzeil en gennaker, toen een 30 knopen sterke windvlaag hen verraste.

De boeg plantte zich in een 2 tot 3 meter hoge golf, en het tuigage begaf onder de plotse af-remming. De schippers bevinden zich zo’n 500 zeemijl ten oosten van de Kerguelen Eilanden, waar ze nog maar net hun motor lieten herstellen. Ze hebben nog niet om assistentie gevraagd, maar de wedstrijdleiding is constant in contact met hen.

Ook Temenos II in de problemen

Maandagmorgen liet de bemanning aan boord TEMENOS II weten dat er zich een kielprobleem aan boord van hun IMOCA open 60 voordoet. Meer bepaald een roestplek, reeds een tiental dagen terug voor het eerst opgemerkt, bezorgt Michèle Paret en Dominique Wavre kopzorgen. De roestplek zit op een plaats die belangrijk is voor de structuur van de kiel, en dus voor de stabiliteit van de boot

Het Frans-Zwitserse duo wil daarom een tussenstop plaatsen in Wellington, ter hoogte van de straat van Cook of de vijfde ‘poort’ van de Barcelona World Race. Voorlopig zit er niets anders op dan heel voorzichtig door te varen en de belasting op de kiel zo klein mogelijk te houden.

En voorzichtigheid zal geboden zijn, aangezien vanaf dinsdag zich een stevige wind aankondigt. Een depressie is zich aan het verdiepen en zal de volgende dagen in de Indische Oceaan voor meer dan 40 knopen wind en een onstuimige zee gaan zorgen. MUTUA MADRILENA en EDUCACION SIN FRONTERAS zullen hier het meest aan blootgesteld worden en hun schippers zijn nu al bezig met de nodige voorbereidingen op hetgeen moet gaan komen.

Het leidend duo loopt verder uit

Paprec-Virbac 2Paprec-Virbac 2PAPREC-VIRBAC 2 zet ondertussen haar koers richting Australische poort verder, op de hielen gezeten door HUGO BOSS. De mannen in ’t zwart blijven het gaspedaal stevig indrukken : afgelopen namiddag liepen ze gemiddeld 5 knopen sneller dan het duo Dick/Foxall. Het verschil tussen beide kemphanen was om 18u00 GMT geslonken tot 115 zeemijl.

Het kleinste verschil tussen één en twee sinds PRB uit de wedstrijd verdween. Daarmee blijven beide koplopers nu al een paar dagen accordeon spelen. Voor hen blijft de Indische Oceaan heel handelbaar: een oostzuidoostelijke wind van 20 tot 25 knopen zorgt voor ideale condities om hun voorsprong op de rest van de vloot verder uit te bouwen.

Klassement op 17/12/2007 om 18u00 GMT:
1. Paprec-Virbac 2 DTF NA
2. Hugo Boss +115
3. Temenos 2 +1217
4. Mutua Madrilena +1949
5. Educacion sin Fronteras +2630

RET Estrella Damm
RET Delta Dore
RET PRB
NP Veolia Environnement

www.barcelonaworldrace.com

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: