Sydney Hobart Yacht Race: Pretty Fly for a white guy...

Sydney Hobart Yacht RaceDoor redacteur Bert Schandevyl ter plaatse,... en aan boord!

Binnen twee dagen is het zover, Boxing Day, de start van de Sydney Hobart Yacht Race! Er heerst een gezellige drukte in de CYCA, Cruising Yacht Club of Australia. Aan alle zeiljachten worden naarstig de laatste puntjes van de takenlijst afgewerkt zodat men met kerstavond en -dag toch even een rustpauze kan nemen. Er ligt hier een indrukwekkende vloot aan ultramoderne hightech offshore zeiljachten die straks om "Line Honours" en de "Tattersails Cup" (overall winnaar) gaan strijden.

Het ziet er naar uit dat het een zeer interessante race gaat worden, niet alleen omdat men record-braking conditions verwacht maar ook omwille van de kwaliteit van de vloot. Iedereen houdt zijn adem in voor de titanenstrijd tussen Wild Oats Leopard of London. Wild Oats XIWild Oats XIWild Oats heeft kosten nog moeite gespaard om de boot op tijd klaar te hebben voor de start en alles uit de kast gehaald om hun derde Line Honours overwinning op rij te behalen, maar de bemanning van Leopard of London, Line Honours winner en nieuwe recordhouder van de laatste Fastnet Race, zijn vast van plan hier een stokje voor te steken...

Het is enorm spijtig dat Maximus uitgevallen is.Ik zag hem deze week zwaar geblesseerd Sydney Harbour binnen varen, grote krak in de de kantelkiel, einde verhaal, het nieuws sloeg hier in als een bom!

Voor de toekomstige Tattersails Cup winnaar zet ik mijn geld op één van de racebakken uit de 50 tot 65 voets range; Cookson 50s, TP 52s, one off 55s, STP 65s,.... veel van deze boten zijn geoptimaliseerd voor voordewindse condities, maar dit zijn ook de best geprepareerde teams vaak met een complete professionele bemanning!

Boot gevonden voor de "Big Race"

Begin november, vlak na de heftige Rolex Middle Sea Race die ik met de Roaring Forty van Michel Kleinjans gevaren heb, ben ik naar Sydney afgereisd met maar één doel voor ogen, meedoen aan de Rolex Sydney-Hobart Race, deze mythische race spookt door mijn hoofd sinds ik van haar bestaan afweet.

Nog geen 24u nadat ik in Sydney was toegekomen, zat ik al op een boot voor een offshore race van 200 mijl, de Cabbage Tree Island Race, niet echt bevorderlijk voor de jetlag.

Sindsdien loopt alles hier als een sneltrein, heb alle grote wedstrijden van een Savills Regatta, Rolex One Design Regatta, Solas Big Boat Race tot de Rolex TrophyRolex TrophyRolex Big Boat Series kunnen meepikken in Farr 40s, een Cookson 50 en een one off 60. Fantastische wedstrijden die gezeild worden in één van de mooiste en beste zeilwateren ter wereld. Meestal een stevige 20kn wind, grote golven en uiterst aangename temperaturen. En als het niet op zee te doen is, dan varen we in het ongeloofelijk mooie Sydney Harbour met het prachtige Opera House en de impressionante skyline van Sydney op de achtergrond, bij al dit moois is het soms moeilijk om je hoofd bij de boot te houden.

Sinds twee weken heb ik een boot gevonden voor de “Big Race”, dit is niet zonder slag of stoot verlopen, heb anderhalve maand steigers afgelopen, tientallen mensen gemaild, zitten lobbyen en tot vervelens toe mensen aangesproken. De Sydney-Hobart is een zware race, en men staat hier niet te springen om zomaar de eerste de beste buitenlander mee te nemen die een “ritje naar Hobart probeert te versieren”...

Pretty Fly

Pretty Fly - First 47.7Pretty Fly - First 47.7

Toch ben ik erin geslaagd, ik race binnen twee dagen naar Hobart op een Bénéteau 47.7, de Pretty Fly! YESSS!!! Ik kan niet beschrijven wat een gevoel het geeft om deel uit te maken van heel het gebeuren hier, fantastisch, hier heb ik echt lang van gedroomd, I’m feeling “Pretty Fly for a white guy” these days...

We zijn al verschillende keren gaan trainen en ik ben redelijk onder de indruk van de aanpak en de voorbereiding die de eigenaar en de crew in het project hebben gestoken, ze weten hier wel redelijk goed waar ze mee bezig zijn als het op offshore races aankomt, voor mij allemaal zeer leerrijk. Ik ben aan boord de enige die nog geen Sydney-Hobart gevaren heeft (slik...), er zit zelfs één veteraan aan boord die er al 18 onder zijn kiezen heeft, ‘what else should you do with Xmas...’ Maar ben wel de jongste en de ‘fitste’ onder de bemanning, de schipper heeft me daarom op het voordek gezet, maar eergisteren kwam hij naar me toe en zei: “Belgian, when we’re running in 40kts of breeze and waves of 6 to 8m, I’ll put you behind the wheel, don’t fuck i up...”

Ik kan dus niet wachten om te vertrekken, de boot is klaar, de bemanning is klaar en de weerscondities zien er gunstig uit. Nu twee dagen om de batterijen op te laden en kerstmis te vieren en dan, off we go!

De start beloofd fenomenaal te worden, tienduizenden mensen komen kijken, krijg al rillingen als ik eraan denk, en we finishen in het mythisch klinkende Storm Bay, nog meer rillingen.

Ik wens jullie allemaal een Prettige Kerst, ik ga even mijn zeilgerief aan boord zetten en dan ga ik met een paar vrienden al beginnen vieren, maar niet te gek..., I have a job to do on the 26th.

Merry Xmas

Bert Schandevyl

www.rolexsydneyhobart.com
www.regattanews.com
www.cyca.com.au

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: