Barcelona World Race: Hugo Boss met roerproblemen in de pits

Hugo BossAlex Thomson, schipper aan boord HUGO BOSS, heeft aangekondigd een korte stop te maken in Wellington vanwege een probleem met de roerbladen. De wedstrijdregels stellen echter dat de boot in kwestie dan verplicht minimaal 48 uur in de haven moet blijven. Het team zou van deze gelegenheid gebruik willen maken om een aantal andere kleine problemen meteen ook op te lossen. Op die manier zou een fitte HUGO BOSS gedurende de tweede wedstrijdhelft voluit in de achtervolging op PAPREC-VIRBAC 2 kunnen gaan.

Volgens de Engelse schipper “zou er speling zitten op de roerbladen, waardoor ook de houders beginnen uit te slijten. Niet stoppen zou het risico vergroten dat de bladen er gewoon afvallen. Die roerbladen zijn van het zogenaamde ‘kick-up’ type, die bij aanvaring met een voorwerp omhoog klappen. Nu blijkt ook dat in plaats van tot aan de waterlijn omhoog te klappen, deze volledig verticaal in de lucht gaan steken, waardoor een ongewild overstagmaneuver kan worden ingezet, wat dan weer een ontmasting als gevolg kan hebben.

Hugo Boss IIIHugo Boss IIIWe zouden ook een noodreparatie op zee hebben kunnen uitvoeren, maar dat geeft niet genoeg garanties om daarna nog voluit te kunnen gaan. En alhoewel deze race voor ons in de eerste plaats een doorgedreven test was, om er dan volgend jaar in de Vendee Globe 2008 volledig voorbereid te staan, willen Andrew Cape en ik eigenlijk nu toch ook wel al voor de overwinning gaan. We gaan van de stop profiteren om wat extra te rusten en lekker te eten. Daarna vliegen we er weer in.”

Leider ondertussen ongenaakbaar

Ondertussen is de leider in de race, PAPREC-VIRBAC 2, om 12u32 GMT de zogenaamde 5e poort gepasseerd ter hoogte van de Straat van Cook, welke het halfweg – punt in de race markeert. En het ging er behoorlijk ruig aan toe, met 40 knopen wind, komende uit alle streken van het kompas. Maar de onbetwiste leider sloeg zich er alweer zonder noemenswaardige problemen doorheen. En door de noodzakelijke stop van hun naaste concurrent, zullen ze binnen 2 dagen normaal gezien ongeveer 850 zeemijl voorsprong tellen, wat hen toch al aardig wat ademruimte oplevert.

Ook de rest van de vloot blijft vlot mijlen maken. EDUCACION SIN FRONTERAS klokte de afgelopen 24 uur zelfs het meeste mijlen, en dat in 25 tot 30 knopen koude Zuidelijke Oceaanwind.

Posities op 26 december om 18u00 GMT :
1. Paprec-Virbac 2 11’242 Nm DTF
2. Hugo Boss +130
3. Temenos II +1527
4. Mutua Madrilena + 1977
5. Educacion sin Fronteras +2898

www.barcelonaworldrace.com

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: